VÅRA VIKTIGASTE FRÅGOR I JÄRFÄLLA

"Vi lovar inte allt åt alla men vi håller vad vi lovar"

• Barn och familj
  • Jobb och äldres ekonomi
  • Vård och omsorg

KD på sociala medier

Ni vet väl att vi finns på Facebook? Där hittar ni aktuella händelser som berör Järfälla och KD i Sverige. Gå in och gilla oss på facebook.se/jarfalla och håll dig uppdaterad!

Vill du också vara med och påverka?

Bli medlem i Kristdemokraterna

Politiken ska inte toppstyra!

Jag tycker att politiken och samhället ska byggas underifrån. Politiken ska stödja och ge förutsättningarna – inte styra. Familjen spelar en avgörande roll, det är där vårt samhälles framtid formas. Vi vill ge mer makt till föräldrarna så att de kan ge en bra grund till sina barn. Vi tycker att de själva ska få bestämma över hur de vill göra med föräldraledigheten, barnomsorgen och tiden med barnen. Vänsterregeringen jobbar tvärtom. De vill minska familjens valfrihet och möjlighet till mer tid för barnen. Det säger jag och alla andra kristdemokrater nej till. Vi kommer ta kampen för familjen.

• Ebba Busch Thor
  • Partiledare, KD

Följ oss på sociala medier

VI FÅR IDAG DEN HÖGSTA NOTERING I INIZIO NÅGONSIN

Politiken är turbulent, fast KD är tydliga och tvekar inte att bilda en allmänborgerlig regering. Det premieras av väljarna och vi når vår högsta notering någonsin i Aftonbladet/Inizios mätningar.

1 week ago

Kristdemokraterna i Järfälla

VI RÖSTAR JA TILL ULF KRISTERSSON SOM STATSMINISTER!Kristdemokraterna har meddelat Ulf Kristersson att vi kommer att rösta ja till honom som statsminister och att vi vill ingå i den regering som han vill bilda – en regering som för alliansens politik och regerar i alliansens anda.

Sverige behöver en ny politiskt inriktning. Vi har haft fyra år av välfärdssvek med växande vårdköer, poliskris och många äldre som nekats äldreboendeplats. Vi kommer inte att undvika att lägga fram vår politik för att andra partier kan tänkas rösta för den.

Det har nu gått över två månader sedan valdagen. De regeringsalternativ som finns har diskuterats på tvären och längden. Det alternativ som i realitet finns kvar är en alliansregering eller en regering som hämtar sitt stöd vänster ut, hos vänsterpartiet. Nu på onsdag har vi möjlighet att välja väg och välja den politik som man anser vore bäst för Sverige.

Imorgon firar vi fars dag. Pappor är viktiga!💙 ... See MoreSee Less

2 weeks ago

🤝ALLIANSEN I JÄRFÄLLA 2018-2022🤝

Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Centerpartiet har kommit överens om att bilda ett styre i Järfälla. Alliansen kommer under mandatperioden 2018-2022 att styra kommunen utifrån en gemensam Alliansplattform.

Vår målsättning är att under mandatperioden föra breda politiska samtal för att hitta långsiktiga lösningar. I det skede som Järfälla kommun befinner sig i så ser vi gärna pragmatiska lösningar med brett stöd för att skapa ett så bra framtida Järfälla som möjligt för alla Järfällabor.

Fokus under den kommande mandatperioden är att öka tryggheten, stärka den gröna omställningen, höja kunskapsresultaten och studieron i våra förskolor och skolor, sänka byggtakten för att säkerställa kvalitativ och hållbar byggnation, säkerställa god och hög kvalitet inom äldreomsorg och hemtjänst samt att bryta det sociala utanförskapet genom att få fler Järfällabor i arbete.

2 weeks ago

3 weeks ago

Vi önskar er alla en fridfull allhelgonahelg! ... See MoreSee Less

3 weeks ago

4 weeks ago

BARKARBY I JÄRFÄLLA FÅR VÄRLDENS FÖRSTA SJÄLVKÖRANDE BUSSAR

Idag invigdes de självkörande bussarna i Barkarbystaden. Det är Nobina, Järfälla kommun och Stockholms läns landsting som har gjort en unik överenskommelse om kollektivtrafiken.

Självkörande bussar har tidigare i år provats på en kort sträcka i Kista. Testet avslutades i somras och bussarna flyttades till Barkarbystaden där busslinje 549 idag invigs av stolta politiker.

Detta ingår i satsningen
🌱 Europas första självkörande elektriska bussar i reguljär linjetrafik som på sikt, 2025, ska kunna hämta resenären utanför dörren hemma för transport dörr till dörr.
🌱 Kapacitetsstarka eldrivna snabbussar med infrastruktur enligt BRT-standard (Buss Rapid Transfer) mellan Barkarby station, Barkarbystaden och Akalla som ett av de första försöken i Europa och med målbild att bli först i Sverige.
🌱 Elektrifiering av övrig busstrafik för en modern, tyst och utsläppsfri kollektivtrafik i Barkarbystaden.
🌱 Mobilitetstjänst med pilot av digital SL-biljett med bland annat biljettköp, reseplanering och annat samt även tjänster såsom hyrbil och hyrcykel kopplat till kollektivtrafiken.
🌱 Hela kollektivtrafiklösningen kommer på plats tidigt och växer i takt med Barkarbystaden och möjliggör utvecklingen mot världens mest moderna stadstrafik.

ALLIANSEN BILDAR NYTT STYRE I JÄRFÄLLA

Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Centerpartiet blev det största politiska blocket efter valet och kommer efter kommunfullmäktige den 15 oktober att ta över det politiska styret i Järfälla kommun.

- Efter valet bildar Alliansen det största blocket i kommunfullmäktige och jag ser att vi har goda chanser att kunna få igenom vår politik även om vi inte har egen majoritet. Om Socialdemokraterna försöker stoppa oss genom att ta stöd från Sverigedemokraterna så får de ta ansvaret för att försöka styra kommunen med deras stöd, säger Emma Feldman, gruppledare Moderaterna i Järfälla.

Med Alliansen vid rodret för Järfälla kommun kommer fokus att ligga på Järfällaborna. Ökad trygghet, bättre skolor, förbättrad omsorg, idrott, kultur och att få fler i arbete. Järfälla ska åter bli en plats man vill bo kvar i, där man kan känna sig trygg och där man vet att eleverna får en bra utbildning, där äldre får den omsorg de behöver och där förutsättningarna för att få ett arbete finns.

Alliansen är enig om att sänka byggtakten i kommunen till rimliga nivåer som kommunen klarar av utan att kvalitén på andra verksamheter försämras.

- Alliansen är den politiska kraft som behövs för att reda upp i kommunens ekonomiska situation och för att se till att kommunens skattepengar återigen börjar användas till att förbättra vardagen och tryggheten för Järfällaborna. Det kommer att bli ett hårt arbete men vi tror att vi är de partier som behövs för detta, säger Emma Feldman, gruppledare för Moderaterna.

- Nu får vi möjligheten att åter fokusera på att förbättra skolor, idrotten och tryggheten i Järfälla. Vi kommer också se till att byggtakten i kommunen blir mer sansad så att invånarna vill bo kvar i Järfälla, säger Nikoletta Jozsa, gruppledare för Liberalerna.

-Vi kommer att säkerställa kvalitén inom äldreomsorgen genom att inrätta en äldrenämnd som helt kan fokusera på de äldres behov i kommunen. Samtidigt ska vi se till att fler ungdomar ges möjligheten att ha en kreativ fritid bland annat genom att införa en kulturpeng- och fritidscheck, säger Lennart Nilsson, gruppledare för Kristdemokraterna.

- Fler Järfällabor behöver komma i arbete och utanförskapet måste minska. Vi kommer att införa ett särskilt utskott direkt under kommunstyrelsen för att bryta utanförskapet i våra utsatta områden. När fler kan komma ut på arbetsmarknaden ökar tryggheten och bidragsberoendet minskar, säger Aphram Melki, gruppledare för Centerpartiet.

På kommunfullmäktiges möte den 15:e oktober väljs en ny kommunstyrelse och nya kommunalråd för Järfälla. Förändringen i kommunens olika nämnder sker den 1 januari 2019 men redan nu börjar Alliansen sitt arbete med vända utvecklingen i kommunen bland annat genom att förbereda budgeten inför 2019.

Läs mer i artiklarna:

www.stockholmdirekt.se/…/reprjk!oXlDpCxADVQygJL4LR…/

mitti.se/nyheter/vill-jarfalla-forandring/

View on Facebook
  • Följ oss på sociala medier: