KD – Järnforsen behåller greppet om sjukvården!

BildStartsida

I veckan har Dagens Medicin presenterat den s k Maktlistan över vårdens 100 mäktigaste. Socialminister Göran Hägglund (KD) är den person i landet som rankas som nummer ett. Och detta är nog ganska självklart. I övrigt innehåller listan personer från myndigheter som Socialstyrelsens generaldirektör och Tillsyndsmyndighetens generaldirektör och ledningen för SKL, statssekreterare i regeringen och ledande läkare, sjuksköterskor och forskare.

På denna maktlista med vårdens 100 mäktigaste i Sverige har Järnforsen genom Anders Andersson (KD) haft en säker plats. Och han lyckas även i år behålla en hedrande placering på plats nr 21. Från Kalmar län har Lena Hallengren en högre plats men då är hon utpekad som utmanare till regeringen. Anders Henriksson som efterträdde Anders Andersson som landstingsstyrelsens ordförande klättrar uppåt men är fortfarande tio platser under Järnforsen-Anders.

– Det känns hedrande att få vara med bland de personer i Sverige som kan påverka och förbättra sjukvården nu och i framtiden. Valfrihet, trygghet och kvalitet ur patientens perspektiv är ledord för mig när vi ska utveckla och förbättrar hälso- och sjukvården, säger riksdagsledamot Anders Andersson (KD) i en kommentar till sin placering på Maktlistan.

Hela maktlistan och kommentarer finns här.

Vitsippsbladet nr. 4

Vitsippsbladet våren 2021

Du är vår bästa julklapp – Bli medlem!

Vitsippsbladet nr.2

Daniel Braw ny politisk sekreterare för KD!

Vitsippsbladet – Sommaren 2020

Anders Andersson (KD), Järnforsen trappar ner – men är kvar som oppositionsråd.

Stafettväxling i riksdagen: Loord lämnar riksdagen – Brunegård efterträder

Du ska kunna lita på vården!

Varför röstar du på KD?