Dyrare VA trots ny lagstiftning

Björn-Owe Björk (KD) har länge arbetat för att boende på Knivstas landsbygd inte ska tvingas att anslutas till kommunalt vatten- och avlopp. Trots att ny lagstiftning är på gång, så tog KF ändå ett beslut att säga ja till en ny VA-plan den 13 december, vilket kan ge allvarliga konsekvenser för boende på landet.

Vi är för fyrspår utan MP-politik

Bild på fyrspår

Just nu avslutas en förhandling mellan staten, Region Uppsala samt Knivsta och Uppsala kommuner om infrastrukturinvesteringar kopplat till bostadsbyggande. Problemet är att MP-statsrådet Peter Eriksson använder MP-förhandlaren Johan Edstav för att tillsammans med MP-kommunalrådet Maria Gardfjell få igenom miljöpartiets politik i varje liten detalj.

KD vill omförhandla avtalet med staten

Knivsta kommun

Avtalet för en utbyggnad av Knivsta som föreslås ska ingås mellan Knivsta kommun, region Uppsala och staten innehåller en alltför hög grad av detaljstyrning och en samhällsutveckling som inte är önskvärd. Vi vill därför att innehållet i avtalet omförhandlas.