• Steg 12 – En stark röst i världen

steg12
    Sveriges bistånd ska vara generöst. Vi kämpar för rättvis och hållbar global utveckling, jämställdhet och demokrati. Men att bekämpa fattigdom handlar om mer än bistånd. Vi ska ha jordens fattiga, förföljda och förtryckta för ögonen när vi formar vår politik på alla områden. Vi vill riva ner EU:s handelshinder. Vi ska arbeta för att EU blir en fredsskapande kraft, inte enbart i Europa utan globalt. Utvecklingspolitik och miljöpolitik ska gå hand i hand.

Mer än en miljard människor lever i yttersta fattigdom. Många saknar mat för dagen och har inte tillgång till rent vatten. De flesta lever långt bort och vi känner dem inte. Ändå tycker Kristdemokraterna att vi, som land och som enskilda personer, har ett ansvar. Vi måste välja medmänsklighetens politik istället för egoismens politik. Vi har ett ansvar att öka våra ansträngningar för att tränga undan fattigdomen från jordens yta. Fattigdom hör inte hemma här.

Sveriges bistånd ska vara generöst och användas till att främja rättvis och hållbar global utveckling, jämställdhet, mänskliga rättigheter och demokrati. Men att bekämpa fattigdom handlar inte bara om bistånd. Vi måste ha jordens fattiga i åtanke i allt arbete. Vårt agerande på alla plan och inom alla politikområden ska motverka fattigdom och främja mänskliga rättigheter.

Sverige har en viktig uppgift att underlätta för ökad handel och hållbar ekonomisk tillväxt som kommer fattiga länder och människor till del, inte minst genom att riva ner eu:s handelshinder. Miljö- och klimatpolitiken ska samverka med utvecklingspolitiken. Fattiga länder ska inte behöva betala för att vi i den rika världen smutsar ner. Vi ska driva på eu att bli en fredsskapande kraft, inte enbart i Europa utan globalt. För att behålla goda internationella kontakter måste Sverige finnas representerat på fler håll i världen. För att främja världsfreden, minska de globala klyftorna och miljöförstöringen krävs ökat internationellt samarbete bland annat i FN. Vi värnar enprocentsmålet för det svenska biståndet, ett generöst bistånd är en moralisk skyldighet för oss i den
    rika delen av världen. Vi vill att långsiktig fattigdomsbekämpning ska prioriteras och att pengarna ska gå till de fattigaste människorna och länderna, inte minst i Afrika. De ideella organisationerna ska spela en ökad roll i biståndet.

Vi behöver bli bättre på att fokusera på mänskliga rättigheter i utrikesarbetet. Vi kan aldrig tolerera kränkningar av de mänskliga rättigheterna, var de än sker. Vi har ett särskilt ansvar att verka mot förtryck i alla länder Sverige har politiska eller ekonomiska förbindelser med. Genom vårt engagemang i internationella forum ska vi stå upp för dem som förtrycks för sin strävan att nå demokrati eller straffas för att de har en tro. Dödsstraffet måste avskaffas i hela världen.