• Vår politik

HÄLSO- och SJUKVÅRD
    I Östergötland finns hälso- och sjukvård av hög kvalitet – men alldeles för många får vänta alltför länge på operation eller behandling. Det finns också en risk att du inte har samma möjlighet att få ta del av vården, om du bor långt ifrån Universitetssjukhuset i Linköping. Kristdemokraterna har förslag för att korta köerna och skapa en mer jämlik vård för alla östgötar, oavsett var du bor i länet.

TRAFIK- och SAMHÄLLSPLANERING
    I Östergötland har vi pendeltågstrafik som oftast har hög punktlighet och som snabbt och effektivt tar dig till jobb, studier, fritidsaktiviteter och nöjen i Linköping, Norrköping, Motala, Mjölby, Kimstad, Linghem, Vikingstad, Mantorp, Boxholm och över länsgränsen till Tranås. Vi har från Östergötland också satsat på att förbättra pendlingsmöjligheterna norrut till t.ex. Katrineholm, Nyköping och Eskilstuna. Vi från Kristdemokraterna har förslag för att också stärka möjligheten till pendling med tåg från och till Rimforsa och Kisa i södra Östergötland och över länsgränsen till Vimmerby och Hultsfred. Vi vill också bygga ut med expressbussar från de orter som inte har pendeltågstrafik. Att kunna studie- och arbetspendla till och från tillväxtorter i hela Östergötland är viktigt!

KULTUR
    I Östergötland finns kultur av stor bredd och hög kvalitet! Här kan du se teaterpjäser på en av landets bästa länsteatrar. Här spelar kanske Sveriges främsta professionella symfoniska blåsorkester med rötter tillbaka till 1500-talet. Här kan du se mästerverk ur konsthistorien och prisbelönta utställningar på Östergötlands Museum, och här kan du gå på konsert med en av landets bästa symfoniorkestrar, känd från såväl stora konserthus i Europa som fina listplaceringar på Svensktoppen. Det är dock inte lika lätt för alla östgötar att ta del av allt detta. Det finns dessutom andra kulturpärlor i Östergötland, som skulle behöva mer uppmärksamhet på regional nivå för att kunna bli ännu viktigare för det östgötska kulturlivet och för den viktiga besöksnäringen. Kristdemokraterna har förslagen för att mer kultur ska bli tillgänglig för fler östgötar!

REGIONAL UTVECKLING
    Grunden för att vi gemensamt med skattemedel ska kunna finansiera hälso- och sjukvård med hög kvalitet och god tillgänglighet, kollektivtrafik som når alla viktiga pendlingsstråk med bekväma och effektiva transporter, och ett brett kulturliv som erbjuds hela Östergötland, är att det finns framgångsrika företag som växer och anställer fler. I Östergötland finns några riktigt stora företag med många anställda. Vi har också ett stort antal företag inom högteknologisk sektor, där flera är internationellt konkurrenskraftiga. Vi behöver dock få fler små och mellanstora företag, i såväl städerna som på landsbygden. Kristdemokraterna har förslag som gör det lättare att starta och driva företag som skapar tillväxt och därmed resurser till vår gemensamma välfärd.