Nyhetsbrev vecka 21-24

Hej!

De tre senaste veckorna skickade jag inte ut något nyhetsbrev. Först var det slutspurt i valrörelsen till Europaparlamentet, sedan var det kortvecka med Kristi Himmelsfärdshelg och i förra veckan kortvecka med nationaldagshelg. Därför blir det nu ett nyhetsbrev som summerar hela fyra veckor! Men, vilka veckor det har varit! Kristdemokraterna gjorde sitt bästa valresultat någonsin i ett Europaparlamentsval med hela 8,6 procent och två mandat i parlamentet! I den stora opinionsmätningen från SCB som presenterades i förra veckan, fick Kristdemokraterna hela 13 procent! En smått otrolig upphämtning från samma mätning 2018, då siffran var 2,9 procent. Trots valspurt och långhelger, har ändå en hel del hunnits med i regionpolitiken. Jag ska försöka skildra något av det i detta fyraveckorsnyhetsbrev. Trevlig läsning!

SMS-livräddare blir verklighet i Region Östergötland

Vid dagens sammanträde i Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutas att införa SMS-livräddare i Region Östergötland. Moderaterna och Kristdemokraterna föreslog detta redan 2016 – ett förslag som regionfullmäktige senare samma år biföll – men det är först nu som förslaget blir verklighet.

Så vänder vi vårdkrisen

Under måndagen presenterade Moderaterna och Kristdemokraterna i Region Östergötland sitt gemensamma förslag för strategisk plan med treårsbudget för åren 2020-2022. I budgeten läggs en bred reformagenda fram för att vända vårdkrisen och få regionens ekonomi i balans.

Nyhetsbrev vecka 20

Hej!

Valet till Europaparlamentet har helt stått i fokus den gångna veckan. Opinionsmätningarna fortsätter att visa positiva siffror för Kristdemokraterna, och i veckan kom också en ny förtroendemätning för partiledarna som återigen visade att Ebba Busch Thor är den mest populära partiledaren! Nu gäller det att vid sidan av det löpande vardagsarbetet lägga i en ännu högre växel den sista veckan fram till valdagen nästa söndag, så att inte bara opinionsmätningar utan även valresultatet blir riktigt positivt! Men, trots europeisk valrörelse, har en del regionpolitiska aktiviteter också hunnits med, och de kommer här i en kort resumé i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!