Rådgivande medlemsomröstning

I september 2018 är det val. Då ska svenska folket avgöra vilka de vill se som sina representanter i kommunfullmäktige, regionfullmäktige och riksdagen. Nu pågår ett internt partiarbete med att ta fram de olika valsedlarna.

En nominering av personer har skett. Dessa är nu kandidater och har gjort en presentation av sig själva som finns med i en ”kandidatkatalog”. Medlemmarna i partiet får nu säga sitt om vem de vill se på listorna och i vilken ordning de ska finnas.

Nu uppmanar vi dig, som är medlem, att vara med och rösta på den eller de personer som du vill se som dina företrädare i regionen och riksdagen. Din röst gör skillnad och kan avgöra placeringen. Därför uppmanar vi dig att vara med i den rådgivande medlemsomröstningen.

Därefter tar nomineringskommittén hand om processen. Medlemsomröstningen är en av bedömningarna som man tar med sig. Det kan också vara så att några nya personer nomineras under hösten.

När Kristdemokraterna träffas till valstämma i november 2017 så ska listorna till riksdag och region fastställas.

Då vet vi vem som blir toppkandidat för Skaraborg!

Vi finns också på Facebook

Vi försöker att använda många olika kanaler för att föra ut vår politik. Ibland möter du oss i debattinlägg i tidningen. Då beskriver vi ofta någon aktuell fråga och förklarar vår åsikt. Ibland finns vi på torget och för samtal. Regelbundet är vi i Stadshuset och ofta har vi dialogsamtal. På sociala medier kan du möta många kristdemokrater. Vi har personliga sidor men också en gemensam ”skövdesida”. Den finner du på www.Facebook.se/kdskovde.

På Youtube har vi en egen kanal där vi visar filmer. Vi gör regelbundet presentationer med hjälp av rörlig bild och de finns också på vår facebooksida.

Så här kan en film se ut. Just denna handlar om Europadagen som firades den 9 maj.

europadagen

Ta gärna del av våra inlägg och kommentera gärna.

Medlemsmöte 9 maj

Alla medlemmar i det kristdemokratiska partiet är välkomna till Skövde den 9 maj. Kl 18.30 möts vi i Stadshuset och på plats finns biträdande partisekreterare Peter Kullgren. Runt om i landet anordnas medlemsmöten inför det stundande valet. De flesta medborgare märker inte av valet förrän det börjar bli dags för valrörelse, men inom partierna pågår ett intensivt arbete med att förbereda valet. Kristdemokraterna är en folkrörelse som engagerar många. Därför är det också många olika slags möten på gång där medlemmarna får chans att dels ta del av information men också vara med och påverka.

Alla medlemmar ska ha fått en personlig inbjudan till träffen 9 maj. Om du inte fått det så kontakta vår ombudsman Maria Maric. Hon vill också ha en anmälan från dig om du kan vara med på medlemsträffen-

Vi är invånarnas företrädare

Att vara politiker är inget arbete – det är ett förtroendeuppdrag. Vi kristdemokrater som fått väljarnas förtroende är mycket angelägna om att betona att vi är invånarnas företrädare. Vi är din granne, din arbetskamrat, kanske vän eller släkting, kort sagt, vi är en del av de som bor i Skövde. Vi gick till val 2014 och fick ett förtroende att vara med och leda utvecklingen av Skövde kommun.

Den kristdemokratiska rösten värnar den enskilda människan. Därför gör vi satsningar som är bra för människan men har också ett ansvar på naturen och ekonomin. Det kallar vi för hållbar utveckling.

Detta tar sig konkreta uttryck i att vi vill ha ett renare Skövde – därför satsar vi på att vara oberoende av fossilt bränsle, bussarna kör på biogas, vi utvecklar fjärrvärmen och sänker våra energikostnader. Vi tar ett kraftfullt grepp över ekonomin så att god hushållning äger rum.

Människan behöver själv kunna fatta beslut om sin vardag. Därför tror vi att familjerna ska kunna välja skola för sina barn, att äldre själva får välja vem som ska utföra hemtjänsten i deras hem, att det finns gott om trygga boenden för äldre i Skövde. Dessutom värnar vi folkhälsan. Ett sådant konkret uttryck är att vi vill utveckla Billingen och stärka fritidsutbudet. Att vi satsar pengar på bibliotek och opera är att vi tror att kultur är viktigt för det goda livet.

Vill du vara med och samtala om Skövdes utveckling? Då är du välkommen att delta i våra samtal.