-
Lättläst valprogram 2026
Kristdemokraterna tror på Gotland.
- Vi vill att Gotland ska vara en bra plats att leva på.
- Vi vill att människor ska få välja själva så mycket det går.
- Vi vill att pengarna ska gå till det viktigaste för människor.
- Vi vill att Gotland ska vara en trygg plats för alla.
- Vi tycker att det är viktigt med en bra och rättvis sjukvård.
- Vi vill förbättra för personer med funktionsnedsättning.
Vi vill vara rädda om pengarna.
Region Gotlands pengar kommer från alla som betalar skatt.
Vi vill att de ska användas på ett klokt sätt.Vi vill ha en trygg omsorg.
De som får hjälp av till exempel hemtjänsten ska känna sig trygga.
Därför vill vi att man ska få välja att en person av samma kön hjälper till när man duschar och klär på sig.Vi vill ha en bra landsbygd.
Alla som bor på Gotland måste ha det bra.
Även de som bor på landet.
Vi vill att skolorna där ska vara kvar.
Vi vill att bussarna ska fungera bra.Gotlands framtid.
Vi vill göra mer för att ha bra vatten på Gotland.
Vi vill att det ska vara billigare att resa med båten.
Vi vill att det ska bli lättare för företag.Det lättlästa valprogrammet finns här för att skriva ut: