• Det händer!

Välkommen till EU debatt på Harrys

Varmt välkommen till Harrys i Jönköping  kl 18.00 och lyssna till Liza-Maria Norlin, kandidat till Europaparlamentet och finns som nummer 3 på KD:s lista i debatt mot EU-kandidater från L, C och SD.

Kristdemokraterna valspurtar i Jönköping

Nu går vi in på finalvarvet inför EU-valet på söndag den 26 maj. Vår valstuga ska vara bemannad varje dag och vi vill att flera ställer upp för utdelning och goda samtal. På tisdag, 21 maj, är det också debatt på Harrys Restaurang där KD’s duktiga 3:e namn, Liza-Maria Norlin, medverkar.

Ebba Busch Thor talade på torgmöte 13 maj

I EU-valkampanjen 2019 gästade Ebba Busch Thor Jönköping och Hoppets Torg måndagen den 13 maj. En solig eftermiddag där ett par hundra intresserade lyssnare kommit för att höra och träffa Ebba. Ett antal engagerade Kristdemokrater såg till att det fanns en miniscen med KD-inramning, kaffe och brysselkex för alla kaffesugna, och en ordentlig ljudanläggning som skapade en härlig stämning för denna eftermiddag. Camilla Rinaldo Miller, ordförande för Jönköpings läns distrikt av KD, hälsade alla välkomna och introducerade Ebba för publiken, där hon fick tränga sig fram för att nå fram till scenen. Introduktionen var kanske överflödig eftersom Ebba just nu leder förtroendeomröstningen bland de svenska partiledarna, ett betyg så gott som något både för Ebba som partiledare och för KD som för en stabil och kristdemokratiskt förankrad politik som folk kan lita på.

Ebba höll under 15 minuter ett entusiastiskt tal, dels kring de fokusfrågor som KD har i den svenska politiken, och dels kring de frågor som vi anser Europaparlamentet ska koncentrera sig på framöver. EU varken bör eller kan bestämma allt och framförallt inte ges rätten att beskatta sina medlemsländer. Den suveräniteten vill KD att varje land ska vara ansvarig för. EU ska heller inte syssla med frågor som bäst löses på nationell nivå utan ska istället bli bättre på sådana frågor där det verkligen behövs övergripande lösningar. Så avslutade hon sin apell med att uppmana folk att verkligen gå och rösta och då lägga sin röst på KD, som vill jobba för Make EU LAGOM Again, som är kampanjens tema.

Efter Ebbas tal stod folk i kö för att ta selfies tillsammans med henne och dessutom få autograf på köpet. Här trängdes folk, unga och äldre, och kön av intresserade verkade aldrig ta slut och de sista i kön blev nog utan sina önskade bilder då hon var tvungen att skynda vidare på sin turné, då närmast till Borås, sedan hon startat dagen i Nyköping och via Norrköping kom till Jönköping.

Europafokus på Harrys

Under en måndagskväll samlades vi kristdemokrater till en kväll för att få lyssna till vår partiledare Ebba Busch Thor, Sara Skyttedal och David Lega , två av våra toppkandidater i valet till Europarlamentet den 26 maj och knöt an till viktiga utmaningar vi står inför det vägskäl Europa tår inför. Att allt är och ska inte vara EU politik exempelvis när det kommer till föräldraförsäkringen och arbetsmarknadspolitik – som sköts bäst här i Sverige.Mer info finner du nedan.

Europa med våra ögon

Vi kristdemokrater vill fokusera på frågor som kräver gemensamma lösningar och hålla sig borta från lösningar som sköts bättre på nationell nivå. EU ska agera för fler jobb, EU ska ta krafttag för klimatet och sist men inte minst, EUs budget ska vara måttfull. Och här är kursen och inriktningen klar, de kristdemokratiska värderingarna utgör sedan länge grunden för EU, där freden och friheten är en av de absoluta grundpelarna för gott samarbete mellan medlemsländerna. Därför kan du ta del i denna enkla folder som beskriver vad vi egentligen tycker i detta viktiga val. Du kan också läsa vårt Europolitiska manifest som nyligen släpptes här.

eufolder

Välkomna till en kväll med Ebba Busch Thor,Sara Skyttedal & David Lega

Vi vill hälsa alla hjärtligt välkomna till en kväll med vår partiledare Ebba Busch Thor, Sara Skyttedal och David Lega nu på måndag den 15 april, klockan 18.00, på Harrys Brunnsgatan 13 (vid Sofiakyrkan). Ta gärna med dig en vän.Välkommen!

Kristdemokraterna samlades i Örebro för kommun och landstingspolitiska dagar

Den 29-30 April samlades kristdemokrater från hela landet till kongress där vår partiledare Ebba Busch Thor talade ett riktigt brandtal som inledning och ett flertal intressanta seminarium ägde rum. Du kan höra Ebbas tal här. Du kan också läsa det på sociala medier för våra lokala företrädare håller uppdaterade!

Nedan är bilder från dess:

Varmt välkommen till Kristdemokraternas grundutbildning

Vi i Kristdemokraterna i Jönköping vill hälsa alla nya medlemmar välkomna till utbildning för nya medlemmar. Mer info finner ni i bifogad pdf: Kristdemokraternas grundutbildning. Anmäl dig senast 10 mars.

Jönköpings kommundelsförening höll årsmöte i Sofiagården

Den 20 februari höll Jönköpings kommundelsförening årsmöte. Samlingen samlade ett 60 tal medlemmar där det bjöds på tårta,kaffe och tårta. Kommunalrådet Andreas Sturesson talade om viktiga utmaningar för kommunen.Ombudsman Carl Cunningham talade om det stundande valet till Europaparlamentet.

Välkommen på årsmöte med Jönköpings kommundelsförening

Varmt välkommen till årsmöte med Jönköpings kommundelsförening. Onsdagen den 20 februari,kl.18.30. Sofiagården, Kapellgatan 8 – Jönköping.190220 Årsmöte Jkpg KDF

Lega och Sturesson på trettondagsfest

Varmt välkommen till trettondagsfest med Jönköpings och Bankeryds kommundelsföreningar. Vi vill bjuda in intresserade och medlemmar från andra håll i Jönköpings området i år.

David Lega, kommunalråd in Göteborg och toppkandidat i valet till Europaparlamentet i maj och Andreas Sturesson, kommunalråd i Jönköping i opposition kommer att dela med sig av sina tankar.Vi kommer servera pajer, kaffe och tårta !. Se  inbjudan och anmälan nedan:

Kostnad: 80 kr/person, barn under 14 år gratis.

19-01-12 KD inbjudan

Klart med nomineringar till nämnder i Jönköpings kommun

Nu är det klart vilka namn som nominerats till nämnder i Jönköpings kommun. En väl sammansvetsad grupp med både med rutinerade och nya :

18-12-07 valberedningens förslag till nämnder i Jönköpings kommun