Förslagen till regionlistorna är klara

Nu är förslaget till regionlistor för Kristdemokraterna i valet 2018 klara. Regionråd Mia Frisk föreslås toppa listan för valkretsen Jönköping, Habo och Mullsjö. Hon finns också med på de andra två regionlistorna på plats 3.

– Jag är glad och tacksam över att få fortsatt förtroende att leda den kristdemokratiska regiongruppen och arbetet med att utveckla Sveriges bästa hälso- och sjukvård. Allt för många barn o unga som lider av psykisk ohälsa och vi måste bli bättre på tidiga insatser och vi behöver korta väntetiden till BUP. Det är en prioriterad fråga för mig både nu och i nästa mandatperiod, säger Mia Frisk, regionråd och toppkandidat till regionen i valet 2018.

Kristdemokraternas regionlista för Höglandet föreslås toppas av Mattias Ingeson, Eksjö. Följt av Pernilla Mårtensson, Nässjö, på plats 2 och Monica Samuelsson, Vetlanda, på plats 4 och Irene Oskarsson, Aneby, på plats 5. Det är en stark topp med erfarna regionpolitiker.

– Regionpolitiken handlar om flera av de viktigaste byggstenarna i ett gott samhälle. Jag är glad och stolt över förtroendet att få företräda Kristdemokraterna, Eksjö och Höglandet i detta viktiga arbete. Jag kommer fortsätta lyfta frågor om människosyn och värderingar, barn och ungas delaktighet och kämpa för att man ska kunna bo och driva företag i hela länet. Jag vill också jobba för att ta till vara civilsamhällets utvecklande kraft genom organisationer, församlingar och idrottsföreningar, säger Mattias Ingeson regionpolitiker och toppkandidat till regionen i valet 2018.

På regionlistan för GGVV-området (Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo) föreslås Pia Skogsberg, Hestra, på plats 1. Arnold Carlzon, Värnamo, föreslås på plats 2, Emma Ewaldsson, Skillingaryd, på plats 4 och Samuel Davidsson, Hillerstorp, på plats 5. På regionlistan för GGVV-området finns flera kandidater som är nya i regionpolitiken, men de är inte nya i politiken. Allihopa har en lång erfarenhet från bland annat kommunpolitik.

– Jag glad för förtroendet. De kristna värderingarna behövs mer än någonsin i den svenska politiken och jag vill vara med att forma ett samhälle som vilar på den grunden. Ingen ska hållas tillbaka och ingen ska lämnas efter oavsett ålder, kön eller etnicitet – detta gäller såväl inom jobb & företagande, skola, sjukvård, äldreomsorg, familjeliv och oavsett var man än är bosatt i vår region, säger Pia Skogsberg regionpolitiker och toppkandidat till regionen i valet 2018.

Riksdagslistan fastställs på partiets extra årsmöte lördagen den 25 november i Jönköping.

Förslag valsedel region JönköpingHaboMullsjö

Förslag valsedel region GGVV