Förslagen till regionlistorna är klara

Nu är förslaget till regionlistor för Kristdemokraterna i valet 2018 klara. Regionråd Mia Frisk föreslås toppa listan för valkretsen Jönköping, Habo och Mullsjö. Hon finns också med på de andra två regionlistorna på plats 3.

– Jag är glad och tacksam över att få fortsatt förtroende att leda den kristdemokratiska regiongruppen och arbetet med att utveckla Sveriges bästa hälso- och sjukvård. Allt för många barn o unga som lider av psykisk ohälsa och vi måste bli bättre på tidiga insatser och vi behöver korta väntetiden till BUP. Det är en prioriterad fråga för mig både nu och i nästa mandatperiod, säger Mia Frisk, regionråd och toppkandidat till regionen i valet 2018.

Kristdemokraternas regionlista för Höglandet föreslås toppas av Mattias Ingeson, Eksjö. Följt av Pernilla Mårtensson, Nässjö, på plats 2 och Monica Samuelsson, Vetlanda, på plats 4 och Irene Oskarsson, Aneby, på plats 5. Det är en stark topp med erfarna regionpolitiker.

– Regionpolitiken handlar om flera av de viktigaste byggstenarna i ett gott samhälle. Jag är glad och stolt över förtroendet att få företräda Kristdemokraterna, Eksjö och Höglandet i detta viktiga arbete. Jag kommer fortsätta lyfta frågor om människosyn och värderingar, barn och ungas delaktighet och kämpa för att man ska kunna bo och driva företag i hela länet. Jag vill också jobba för att ta till vara civilsamhällets utvecklande kraft genom organisationer, församlingar och idrottsföreningar, säger Mattias Ingeson regionpolitiker och toppkandidat till regionen i valet 2018.

På regionlistan för GGVV-området (Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo) föreslås Pia Skogsberg, Hestra, på plats 1. Arnold Carlzon, Värnamo, föreslås på plats 2, Emma Ewaldsson, Skillingaryd, på plats 4 och Samuel Davidsson, Hillerstorp, på plats 5. På regionlistan för GGVV-området finns flera kandidater som är nya i regionpolitiken, men de är inte nya i politiken. Allihopa har en lång erfarenhet från bland annat kommunpolitik.

– Jag glad för förtroendet. De kristna värderingarna behövs mer än någonsin i den svenska politiken och jag vill vara med att forma ett samhälle som vilar på den grunden. Ingen ska hållas tillbaka och ingen ska lämnas efter oavsett ålder, kön eller etnicitet – detta gäller såväl inom jobb & företagande, skola, sjukvård, äldreomsorg, familjeliv och oavsett var man än är bosatt i vår region, säger Pia Skogsberg regionpolitiker och toppkandidat till regionen i valet 2018.

Riksdagslistan fastställs på partiets extra årsmöte lördagen den 25 november i Jönköping.

Förslag valsedel region JönköpingHaboMullsjö

Förslag valsedel region GGVV

Förslag valsedel region höglandet

Ebba och Andreas toppar riksdagslistan

Ebba Busch Thor och Andreas Carlson föreslås toppa Kristdemokraternas riksdagslista i Jönköpings län. Som 3 respektive 4 på listan föreslås Lars Adaktusson och Acko Ankarberg Johansson.

– Jag är väldigt tacksam och inspirerad över att Jönköpingsdistriktet valt att ha med mig högst på sin riksdagslista. Från den här valkretsen kom en gång Alf Svensson, Göran Hägglund och Maria Larsson. Jag hoppas kunna möta många väljare i länet innan valdagen och berätta om vad kristdemokraterna vill göra för att stoppa välfärdssveket inom vården och omsorgen och återupprätta välfärdslöftet, säger Ebba Busch Thor, partiledare.

– Jag är tacksam för förtroendet och jag känner mig taggad för att fortsätta driva kristdemokratisk politik och frågor som är viktiga för Jönköpings län i riksdagen ytterligare en mandatperiod. När otryggheten ökar behövs Kristdemokraterna och de värderingar vi står för mer än någonsin i svensk politik. För egen del vill jag bidra till att vi ökar med minst ett mandat från Jönköpings län och får mer inflytande för en politik som vill byta ut regeringens välfärdssvek mot ett kristdemokratiskt välfärdslöfte, säger Andreas Carlson, gruppledare i riksdagen från Mullsjö.

Hela den föreslagna riksdagslistan

25. LarsÅke Magnusson, produktionschef, Gnosjö, 61 år
  26. Cecilia Hjorth Attefall, projektledare, Jönköping, 51 år
  27. Torbjörn Eriksson, läkare, Värnamo, 45 år

På Kristdemokraternas extra partidistriktsårsmöte den 25 november beslutas om den slutgiltiga valsedeln.

Välkommen på HÖSTKONVENT

Kristdemokraternas Höstkonvent hålls lördagen den 25 november 2017 kl. 9:30 i Rosensalen, i Jönköping.
På Höstkonventet kommer man besluta om riksdags- och regionvalsedlar, regionalt valprogram, budget m.m.

Anmäl dig HÄR

Vad hände egentligen på Rikstinget?

Tema för Rikstinget i Uppsala 20-22 oktober var VÄLFÄRDSLÖFTET. Löftet från Kristdemokraterna till väljarna att vi inte lovar allt, men vi lovar att prioritera välfärden.

Jönköpings län var representerad med 22 ombud. Den största delegationen på Rikstinget.

Några av besluten i korthet:

Vård- och omsorgsproposition ”Välfärdslöftet”. På detta område hade Jönköpings läns delegation flera synpunkter och yrkande. Det var tydligt att bilden av hälso- och sjukvården skiljer sig åt från Jönköpings län där kvalitet, nöjdhet och tillgänglighet ligger i topp och är styrd av alliansen och Kristdemokraterna under många år, och hälso- och sjukvården i andra delar av landet där det inte är lika bra.

De flesta synpunkterna från Jönköpings län grundande sig i att programmet var för detaljstyrande av vård och omsorgen. De flesta yrkanden blev tyvärr nedröstande. Men ett viktigt beslut som gick delegationens väg var att det ska finnas ett barnahus och barnskyddsteam i alla län.

Social- och migrationspolitik: Den stora frågan och debatten var kring asyl- och migrationspolitiken där det fanns en motion med 81 stycken undertecknare. Partistyrelsen hade tagit fram ett bra svar där Kristdemokraterna politik klargjordes och det tog upp bland annat vikten av synnerligen ömmande fall, familjeåterförening, värnandet av asylrätten och att Sverige har ett moraliskt ansvar att hjälpa medmänniskor i nöd. Delegationsföreträdare för Jönköpings län pläderade för Partistyrelsens linje och mot de som ville ha en stramare och hårdare linje i asyl- och migrationsdebatten.

Rättsväsende: Inom detta område fanns också viktiga och stora frågor – tiggeriförbud och förbud mot heltäckande slöja. Från delegationen från Jönköpings län var man tydlig från talarstolen och i debatten att förbud inte är rätt väg att gå. Även här hade Partistyrelsen ett bra svar. ”Att införa ett tillståndskrav för att få tigga eller samla in pengar på offentlig plats riskerar i bästa fall att fara verkningslöst och i sämsta fall stärks risken att tiggeri och fattigdom legitimeras eller permanentas än mer.”

Och för heltäckande slöja, ”Samtal och praktiska lösningar är vägen framåt, inte förbud. Partistyrelsen anser att det dessutom finns en stor risk att ett förbud blir kontraproduktivt och att det istället stigmatiserar och skrämmer niqab- och burqabärande kvinnor från det offentliga livet. Det är heller inte svårt att se att detta skulle ytterligare hämma integrationen av människor i utanförskap.”

Val: Till posten som 2:a vice ordförande fanns två kandidater – Lars Adaktusson och Emma Henriksson. Med röstsiffrorna 150-117 vann Lars och valdes till ny 2:a vice ordförande. Emma slutade därmed i Partistyrelsen, men är kvar som ordförande i Socialutskottet. Från Jönköpings län omvaldes Andreas Carlson från Mullsjö till ledamot i Partistyrelsen med de högsta röstsiffrorna. Irene Oskarsson, Aneby, avtackades för sin tid i Partistyrelsen. Ebba Busch Thor och Jakob Forssmed omvaldes av ett enigt riksting till ordförande och 1:a vice ordförande.

Ebbas tal. I sitt inledande tal lyfte partiledare Ebba Busch Thor Kristdemokraternas färdplan som skulle ge ett välfärdslöfte man kan lita på. En färdplan som ska kapa vårdköerna, skapa trygghet på gatorna och jobb åt människor i utanförskap. Hon berättade om ett möte med en 10-årig flicka i ett utsattområde i Göteborg. Kvällen innan hade en man blivit skjuten mitt i bostadsområdet. Flicka berättade för Ebba att hon blivit van vid att människor blir skjutna på gatorna där de leker. Vi SKA inte låta våldet och hopplösheten vinna.

Ebba berättade också om att Kristdemokraterna i höst speciellt kommer att tala om de äldre. Att man inte ska vara rädd för att bli gammal. Kristdemokraterna har varit de äldres röst. Vi är de äldres röst. ”Och efter valdagen den 9 september kommer de äldre åter ha en röst vid regeringsbordet.”

Rikstinget var en bra start på valåret. Om mindre än 1 år är det val och Kristdemokraterna är ett valrörelseparti. Vi är suveräna på att driva valrörelse och vi ska visa alla skeptiker ännu en gång att Kristdemokraterna är valvinnare.

Eller med Ebbas ord.

Låt längtan efter förändring bära er och bära kristdemokraterna till valseger. Inte för vår skull – utan för alla de som behöver förändring. Och ett välfärdslöfte som man kan lita på.