Ljungby kommun ska bli en trygg kommun att växa upp i

För att alla föräldrar ska hitta ett alternativ som passar just dem och deras barn måste det finnas en väl utbyggd barnomsorg med olika alternativ. Vi vill att det ska finnas en mångfald av barnomsorgsformer med olika inriktning och huvudmän; förskolor, familjedaghem, öppna förskolor och fritidshem. Det ställer krav på att kommunerna kan erbjuda likvärdiga villkor för alla godkända barnomsorgs- och förskoleverksamheter.

Vi värnar valfrihet i äldreomsorgen

Äldreomsorgen med hemtjänst och särskilda boenden är väl utbyggd. De äldres möjlighet att själva välja omsorg efter önskemål och behov är emellertid begränsad. Den enskildes möjlighet att besluta över sin vardag bör inte upphöra då man går i pension. Det bör till exempel vara ett fritt val för alla som nått en viss ålder att själva avgöra om de vill flytta till ett särskilt boende.

Näringslivet är viktigt för en god välfärd

Genom att stötta och uppmuntra företagande i hela kommunen bidrar vi till skatteintäkter som kan användas för skola och omsorg. Vi vill värna om sunda kommunala upphandlingar med långsiktiga ambitioner.

Kärnverksamhet istället för skrytbyggen

Vi vill inte att Ljungby kommun ska bygga sig till en plats på kartan utan att vara det genom att vara duktiga på kommunens kärnverksamhet istället för skrytbyggen. Skatten ska gå till god vård, bra skola och en äldreomsorg våra äldre kan lita på. Fungerar dessa saker väl bör man fråga sig om skatten inte bör sänkas så att fler har jobb och fler kan få pengarna att räcka till i vardagen – en välfärd nog så viktig som den offentliga.

Nyheter från Kristdemokraterna Ljungby

Följ oss på sociala medier

Kristdemokraterna, en röst för familjer och barn - Anna Zelvin: https://t.co/CNAgkRyenZ via @YouTube

Vårt Budgetanförande i sin helhet https://t.co/MjHLTqSNSy

Vi prioriterar kärnverksamhet före varumärkesbyggande och administration https://t.co/yAS2TWBxFB

Här följer en kort film med presentation av året kommunkandidater till Ljungby kommun. https://t.co/SFNHrTccL0

Load More...

KD Ljungby på Facebook

1 vecka sedan

Kristdemokraterna Ljungby

Idag är det kristdemokraternas dag i Almedalen, följ oss gärna!Idag är det äntligen vår dag i Almedalen. Följ gärna oss och partiledare Ebba Busch Thor i media under dagen! ... MerMindre

Läs på Facebook

3 veckor sedan

Kristdemokraterna Ljungby

Vi kommer i alla lägen ta strid mot familjefientliga förslag!

Idag har regeringen presenterat ett förslag om att kvotera föräldrapenningen på grundnivå. Vi är emot kvotering av föräldraförsäkringen och anser att föräldrarna själva är de som bäst kan fatta beslut om tid med sina barn.

Vi kristdemokrater vill istället ge familjerna möjlighet att få ihop livspusslet. Det ska finnas möjlighet att få mer tid med barnen och att forma sin egen vardag. Här är några av Kristdemokraternas förslag på förbättringar för familjer:

✔️ En helt fri och flexibel föräldraförsäkring, där föräldrar kan överlåta dagar till varandra eller till närstående som mormor eller bonuspappa
✔️ En barnomsorgspeng för föräldrar med barn mellan ett och tre år som själva tar hand om sina barn istället för att nyttja förskola
✔️ Barngrupperna ska minskas genom ett tak för hur stora grupperna i förskolan får vara.
✔️ Föräldrar med barn under 18 år ska få jobbskatteavdrag på 500kr/månad och förälder
✔️ Höj pensionsavsättningarna till föräldrar som är hemma med sina barn så att inte den som är hemma drabbas genom lägre pension.
✔️ Förstärkt inkomstskydd och förbättrad rätt till tjänstledighet
✔️ Alla föräldrapenningdagar ska kunna användas som dubbeldagar.
... MerMindre

Läs på Facebook
  • Följ oss på sociala medier: