• En seger för den lokala demokratin! KD bevarar kultur- och fritidsnämnden och antalet ledamöter i välfärdsnämnden!

I gårdagens kommunfullmäktige (KF) kunde våra ledamöter Fredrik Olsson och Rolf Jacobsson bidra till en seger för den lokala demokratin i Munkedals kommun. Förslaget var att minska antalet ledamöter i välfärdsnämnden från 11 till 9 och att slå samman nämnderna barn- och utbildning (BUN) och kultur- och fritidsnämnden (Kfn) till en gemensam nämnd.

Bakgrunden till detta är att de stora partierna i vår kommun, läs M och SD, velat minska den lokala demokratin genom att rejält minska antalet platser i ett flertal nämnder för att på så sätt kunna styra kommunen utan de just nu små partierna i kommunen, läs KD, MP och V.

För den uppmärksamme har bland annat Kristdemokraternas gruppledare Rolf Jacobsson kämpat mot dessa förslag under en längre tid.

Men efter en lång debatt i KF under gårdagskvällen kunde vi alltså samla en majoritet för att stoppa förslaget om att minska demokratin. Vi riktar ett tack till oss Kristdemokrater, S, C, V, MP och en avhoppad SD-politiker för att omröstningen slutade 18-17 i dessa båda ärenden.

Så idag kan vi tillsammans glädjas lite extra åt vår lokala demokrati.