• Lön för mödan?

Alla berömmer vårdpersonalen inom äldreomsorgen, men få vill gå från ord till handling.

På Munkedals kommunstyrelses (ks) sammanträde i december diskuterades Kd:s förslag om höjda löner för nämnda personal (+5 procent 2021, +3 procent 2022 förutom normal löneökning).

S, Sd, M, C, L röstade alla nej. Bara Kd röstade ja till bättre lön för vårdpersonalen inom äldreomsorgen.

En av motiveringarna till att S, Sd, M, C, L alla röstade nej var att andra yrkesgrupper skulle bli avundsjuka. Till skillnad från dessa partier tror jag inte på det. Jag tror att de allra flesta anser att vårdpersonalen inom äldreomsorgen är underbetalda i förhållande till det otroligt viktiga och slitsamma arbete de utför. Jag tror att de allra flesta unnar dem en skälig lön för sitt ansvarsfulla arbete.

Slutsats – vill ni berömma, men inte ge pengar till vårdpersonalen, då ska ni stödja S, Sd, M, C, L. Vill ni både berömma, uppmuntra och ge vårdpersonal inom äldreomsorgen bättre lön för det fina arbete de utför, då får ni stödja oss i Kd. Med mera stöd kan vi få igenom våra förslag.

Rolf Jacobsson

För Kristdemokraterna i Munkedal