• Vägförslaget är ett dråpslag mot Munkeland

Det blev en mycket intressant debatt på senaste kommunfullmäktige i Munkedals kommun. Efter ett beslut i kommunstyrelsen om att ta över kommunens huvudgata, från Kvistrum till Munkeland, från Trafikverket och göra den kommunal så tog debatten fart.

Kristdemokraterna i Munkedal tycker att förslaget bör kastas i papperskorgen. Varför? Jo det finns många skäl till detta. Munkedals kommun har stora behov inom både exempelvis välfärden och skolan som behöver pengar hellre än att lägga dem på att röja snö, asfaltera och laga broar på de vägar  som tillhör staten och Trafikverket. Tänk bara om framtiden skulle innebära ytterligare skred kring Örekilsälven? Då skulle detta kunna bli väldigt dyrt och vi vill inte då ta pengar från välfärden och skolan för att laga statens broar och vägar. Det vore fel mot våra invånare tycker vi.

I förslaget från KS skulle också väg 816 stängas av för att kommunen vill bebygga fyra tomter på nuvarande väg vilket skulle vara ett hårt slag för Munkedals köpcentrum på Munkeland. En stor grupp engagerade företagare dök upp på mötet i kommunfullmäktige och presenterade nya fakta som visar hur viktigt det är att detta förslag aldrig blir verklighet. Väg 816 är viktig för Munkeland. Trafikverket säger att 3000 fordon passerar vägen per dygn varav 62 bussar. Skulle vägen stängas till dagens 15 företag med cirka 150 anställda skulle detta kunna leda till stora konsekvenser. Företagarna räknar själva med en nedgång på cirka 25% vilket skulle betyda ett bortfall av skatteintäkter på cirka 4 miljoner.

Vid den tidigare flytten av E6 halverade exempelvis Hemköp sin omsättning, så varför ska vi återigen riskera kommunens enda köpcentrum? Dagens busshållplatser skulle också behöva flyttas och detta kostar pengar. Miljön skulle ta stryk då den extra körsträckan till Munkeland beräknas bli 40000 mil per år.

14 långtradare per dygn använder Munkedals huvudgata för att komma till bruket vilket ställer höga krav på löpande underhåll, snöröjning och andra investeringar. Politiker i våra grannkommuner skrattar åt oss när de hör våra planer att ta på oss kostnader från Trafikverket. De frågar hur vi tänker när vi vill öppna upp för fler stora nya utgifter när vi redan har en ansträngd ekonomi i kommunen och stora utmaningar inom skola och välfärd?

Kristdemokraterna i Munkedal vill att vi fortsätter att prioritera våra kärnverksamheter och inte kastar bort våra pengar i onödan. Förslaget hör hemma i papperskorgen för våra företagare, våra äldre och för våra barn.

Fredrik Olsson, KF-ledamot för KD Munkedal, vice ordförande i KD Munkedal, region- och riksdagskandidat för Kristdemokraterna.