EU-valet ett framgångsval för Kristdemokraterna!

-Valet till Europaparlamentet är en stor framgång för Kristdemokraterna, både nationellt och i Kalmar län. I riket ökade partiet från 4,7 till 6,0 procent. Ökningen i länet är nästan lika stor, dessutom på en högre nivå, från 6,2 till 7,4 procent. Det är en god utgångspunkt för höstens val.
Det säger Gudrun Brunegård, Kristdemokraternas kandidat från Kalmar län, med anledning av valnattsresultatet.

Jubel över valresultatet

-Jublet var stort på valvakan hemma hos mig, när det första resultatet kom klockan elva på kvällen och vi kunde konstatera att Kristdemokraterna har säkrat sitt mandat i Europaparlametet. Det kändes särskilt gott, med tanke på hur många olyckskorpar som hade räknat ut oss. Särskilt roligt är det att partiet nära nog fått fördubblat väljarstöd i Västervik, där resultatet nu ligger på hedersamma 7,7 procent, en ökning med 3,2 procentenheter, säger Gudrun Brunegård.

Högst är valresultatet i Hultsfred (10,0 %), Oskarshamn (9,3 %) och Gudrun Brunegårds hemkommun Vimmerby (9,1 %). I Vimmerby finns valdistrikt där Kristdemokraterna är största parti, med 24,3 %.

-Jag ser valframgången som ett resultat av Lars Adaktusson som välkänd huvudkandidat, i kombination med tydlig politik, om rätt agenda i Bryssel. EU ska ägna sig åt rätt saker, sådant som behöver lösas genom gemensamma överenskommelser, som miljöfrågor och frågor om mänskliga rättigheter kontra gränsöverskridande brottslighet. Övriga frågor ska återföras till nationell nivå. Frihet, ansvar och medmänsklighet är viktiga kristdemokratiska värden, som väldigt många väljare ställer sig bakom, säger Gudrun Brunegård.

Vitsippsbladet nr. 4

Vitsippsbladet våren 2021

Du är vår bästa julklapp – Bli medlem!

Vitsippsbladet nr.2

Daniel Braw ny politisk sekreterare för KD!

Vitsippsbladet – Sommaren 2020

Anders Andersson (KD), Järnforsen trappar ner – men är kvar som oppositionsråd.

Stafettväxling i riksdagen: Loord lämnar riksdagen – Brunegård efterträder

Du ska kunna lita på vården!

Varför röstar du på KD?