Kapelluddens asylboende föredöme för EU

Ta till vapen och döda forna grannar och vänner, bli dödad i inbördeskriget eller fly till ett främmande land för att rädda livet på hustru och barn? Vilket skulle du välja om du ställdes inför dessa tre alternativ? De flesta som har den minsta gnutta empati tror jag kan förstå vad som fört runt 15,000 syrier till Sverige på senare år. Men i EU, som är en av världens rikaste regioner, borde alla länder hjälpas åt att ta ansvar för människor på flykt undan krig, väpnade konflikter och förföljelse.

Det säger Gudrun Brunegård, EU-kandidat för Kristdemokraterna, i samband med ett besök på Migrationsverkets asylboende på Kapelludden i Borgholm, tillsammans med Marcus Bergenheim, gruppledare för KD Borgholm.

2,7 miljoner syrier har flytt undan inbördeskriget i sitt hemland. Av dem har 14 700 sökt asyl i Sverige, varav åtskilliga hundra har passerat genom asylboendena på Öland under de tre år som konflikten pågått.

– De syriska flyktigar jag mötte var fulla av tacksamhet till Sverige, som tagit emot dem väl. Migrationsverkets personal vid fick stor uppskattning.

– Vid mötet med asylsökande fick jag bekräftelse för att Kristdemokraterna ligger rätt i sin asylpolitik. Vi menar att människor från konfliktområden ska kunna söka asyl via ambassaden, istället för att utsätta sig för livsfara i överlastade båtar eller i händerna på samvetslösa människosmugglare. Flyktingar måste tas emot och få sina asylskäl prövade på ett likvärdigt och rättssäkert sätt, vare sig de kommer till Sverige eller till Italien och Grekland.

– Vi behöver också trycka på hos andra EU-länder så att de inför möjligheten till anhöriginvandring, som finns i Sverige. Detta var en fråga som man tryckte på vid vårt samtal.

– Den 25 maj är det val till Europaparlamentet. För oss kristdemokrater är det viktigt att det blir majoritet för partier som framhåller frihet, ansvar och medmänsklighet som bärande värderingar. Värderingar som får sin praktiska tillämpning i hur vi tar hand om människor som flytt för sina liv från länder där människovärdet förtrycks, avslutar Gudrun Brunegård.

20140509-223009.jpg
På bilden syns: Marcus Bergenheim, gruppledare KD Borgholm, Gudrun Brunegård, EU-kandidat, Ahmad Al Cheikh Ali, Hassan Cheikh Khamis med sonen Mohammad Kheir Khamis, och Mattias Facchini från Migrationsverket. Fotot är taget av Per-Einar Tuvesson på Migrationsverket.

Vitsippsbladet nr. 4

Vitsippsbladet våren 2021

Du är vår bästa julklapp – Bli medlem!

Vitsippsbladet nr.2

Daniel Braw ny politisk sekreterare för KD!

Vitsippsbladet – Sommaren 2020

Anders Andersson (KD), Järnforsen trappar ner – men är kvar som oppositionsråd.

Stafettväxling i riksdagen: Loord lämnar riksdagen – Brunegård efterträder

Du ska kunna lita på vården!

Varför röstar du på KD?