KD-stämma med arbete och näringsliv i fokus

– Var och en ska ha rätt att jobba hundra procent av sin förmåga. Det finns personer med arbetshinder som fastnat i mångåriga sjukskrivningar. De kan ha viss arbetsförmåga och skulle må bra av att under kanske några timmar känna arbetsgemenskap och öka sin ekonomiska självständighet. Arbetsintegrerande sociala företag tar det sociala engagemanget på allvar och ger möjlighet att arbetsträna och hitta sin funktionsnivå.

Det sa riksdagsledamoten Penilla Gunther (KD) vid kristdemokraternas distriktsstämma på Stensbergshemmet i Kalmar på lördagen.

– Låt oss få fortsätta välja det vi är kapabla att välja! Rätten att välja utförare i äldreomsorgen är lika självklar som rätten att välja vårdcentral eller mataffär. Regeringens utredning om vinster i välfärden är ett hot mot den rätten. Hur ska någon företagare våga anställa någon i det här läget?

– Vi behöver ett tankeskifte. Det ska inte bara vara naturligt att vara anställd, utan även att starta företag, avslutade Penilla Gunther.
Margreth Johansson, vice ordförande för KD Kalmar kommun, hälsade välkomna. Vid stämman uppvaktades distriktsordförande Anders Andersson, som fyllde 60 år förra lördagen, med en alfabetdikt skaldad av Chatrine Pålsson Ahlgren, sång och ett bildspel med glimtar från både familjeliv och politik. Jimmy Loord stod för sång och musik under stämman.

Distriktsstyrelsen består av Anders Andersson, Järnforsen (ordförande), Chatrine Pålsson Ahlgren, Mönsterås (1:a vice ordförande), Jimmy Loord, Nybro (2:e vice ordförande), Eric Dickson, Kalmar (nyval), Gudrun Brunegård, Vimmerby, Åke Nilsson, Hultsfred, Kerstin Lahi, Västervik. Redan valda på två år 2014-2015 är Elisabeth Englund, Oskarshamn, Marita Björkvall, Högsby, Christopher Dywik, Kalmar, Jonny Erlandsson, Öland. Fyllnadsval på ett år: Maud Ärlebrant, Västervik (nyval). Som ersättare på ett år valdes Ola Gustafsson, Vimmerby, Torgny Karlsson, Emmaboda (nyval), Rebecka Englund, Oskarshamn (nyval), Mats Ohlsson, Torsås, Margreth Johansson, Kalmar, Per-Eric Ohlsson, Högsby, Jeanette Lindh, Öland (nyval), Tobias Kallenryd, Nybro (nyval), Berit Sjöö, Oskarshamn.

Vid stämman valdes också ombud till riksting. De som får åka till Stockholm och välja ny partiordförande och partistyrelse den 25 april är Anders Andersson, Chatrine Pålsson Ahlgren, Jimmy Loord, Lars Elmborg, Gudrun Brunegård, Madeleine Rosenqvist, Eric Dicksson, Jonny Erlandsson, Christopher Dywik, Kerstin Lahi och Rebecka Englund. Ersättare är Ola Gustafsson, Maud Ärlebrant, Åke Nilsson, Gull-Britt Hellborg, Ingemar Lennartsson, Christian Nytorpet, Arne Sjögren, Mats Ohlsson, Margreth Johansson, Tuva Bojstedt och Sven Weckfors. Samma personer ska representera Kalmar län vid ordinarie riksting, som hålls i Västerås i oktober.

Tjugo motioner till höstens riksting behandlades. De flitigaste motionärerna var Gudrun Brunegård, som ensam eller tillsammans med andra ligger bakom sex motioner, Arne Sjögren och Ölands lokalavdelning med fem motioner, och Eric Dicksson med tre motioner. Ämnena varierade allt ifrån elevhälsa och tandhälsa till strandskydd och värnskatt.

Vitsippsbladet nr. 4

Vitsippsbladet våren 2021

Du är vår bästa julklapp – Bli medlem!

Vitsippsbladet nr.2

Daniel Braw ny politisk sekreterare för KD!

Vitsippsbladet – Sommaren 2020

Anders Andersson (KD), Järnforsen trappar ner – men är kvar som oppositionsråd.

Stafettväxling i riksdagen: Loord lämnar riksdagen – Brunegård efterträder

Du ska kunna lita på vården!

Varför röstar du på KD?