• Det står klart att regeringen valde att lägga ner äldreutredningen…

Det står klart att regeringen valde att lägga ner den stora äldreutredningen av ideologiska skäl 2014. Att de lade ner utredningen är ett av skälen att de fått kritik från coronakommissionen. Det beskrevs av utredarna som att man gömde deras slutsatser i ett bergrum. Vi menar att de inte gjorde det av ideologiska skäl. De gjorde det för att det var KD som tillsatt den.
    Socialminister Lena Hallengren har i riksdagen medgett att man lade ner utredningen som en del i en ändrad politisk inriktning. Här finns en svag punkt som måste belysas. Utredningens uppdrag är helt transparent och offentligt, ni kan själva läsa det i det här inläggets kommentarer. Utredningens direktiv var överhuvudtaget inte ideologiskt präglat. Kanske kände de att de fick trycka till KD. Men det var ett svek mot Sveriges äldre.
    Vad var det då som en nytillträdd vänsterregering måste ändra på i de här direktiven? Direktiven lyfter frågor som förebyggande arbete, ökad användning av teknologi inom omsorgen, bättre och effektivare utförande, utvecklade arbetssätt, den samhällsekonomiska utmaningen, de mest sjuka äldre, förebyggande insatser, säkerhetsfrämjande åtgärder, våld och övergrepp bland personer som är särskilt sårbara, äldre kvinnor som utsätts för våld i hemmet, stödet till anhöriga, välfärdsteknologi, regelverken för biståndsprövning, äldres delaktighet, inflytande, valfrihet och självbestämmande.
    Det vore förstås anmärkningsvärt om dessa frågor kunnat väcka sådan vrede hos den då nytillträdda vänsterregeringen att man behövde skrota utredningen. Vi kan inte ens tro det. Det ligger närmre tillhands att man lade ner den utan att läsa direktiven. Man lade ner den för att det var KD som tillsatt den.
    Givet en nytillträdd regerings alternativ, att bara justera direktiven i någon enstaka detalj genom ett tilläggsdirektiv, var det här ett äldresvek. Likaså givet effekterna under pandemin idag. 6 år senare kunde utredningens förslag ha varit genomförda. Många brister som drabbat äldreomsorgen i Sverige hade kunnat vara åtgärdade.
    Gnäller KD bara på regeringen, tänker kanske du? Nej, som opposition har vi en viktig uppgift att granska regeringen och belysa alternativen. Vill ni inget själva? Jo, se ovan. Vi tillsatte den stora äldreutredningen med alla dessa angelägna uppgifter i direktiven.
    Tycker du som oss? Gå med i KD!
    KD.nu/blimedlem