VÄLKOMMEN TILL KRISTDEMOKRATERNA ALVESTA

Kristdemokraterna växer så det knakar. Tillsammans arbetar vi för ett Sverige där:

• Människan sätts före systemet
  • Alla ska kunna kombinera familjeliv och arbetsliv
  • Du ska kunna lita på välfärden

Följ oss på Facebook!

7 hours ago

Kristdemokraterna

Postnumret ska inte avgöra vilken vård du får. Därför är statligt ansvar för vården nödvändigt.

Sverige hade rekordlånga vårdköer redan innan Corona. Tiotusentals operationer har sedan skjutits upp under krisen. Och nu blir inte ens hälften av alla operationer utförda i tid. Över 153 000 patienter har stått olagligt länge i vårdkö. Aldrig förr har så många väntat på vård.

Bakom varje siffra i vårdkön finns en riktig människa. En människa som har ont, som känner oro för sin hälsa och för att sjukdomsläget ska förvärras under väntetiden.

Oavsett var i landet du bor ska du ha tillgång till högkvalitativ vård inom rimlig tid.

8 hours ago

LARS ADAKTUSSON: TERRORKLASSA ISLAMISTRÖRELSEN HIZBOLLAH

Hizbollah bildades i början av 1980-talet med stöd av ayatolla Khomeini i Iran för att sprida den islamiska revolutionen och militärt bekämpa staten Israel. Sedan dess har Hizbollah som organisation varit inblandad i utländska terrordåd men också i blodiga strider i Syrien och i en allvarlig destabilisering av Mellanöstern.

Nyligen har regeringen i Litauen fattat beslut om att definiera den libanesiska islamistmilisen Hizbollah som en terrororganisation. Det borde Sverige också göra.

KD SATSAR PÅ RÄTTSVÄSENDET
JANUARIPARTIERNA GER NOLL

Låt oss visa ett diagram. Åklagarmyndigheten begärde 0,47 promille (!) av de 105 miljarder kronorna i reformutrymmet i regeringens budget. Det är det som diagrammet visar. Men det blev 0 kronor från de styrande januaripartierna. Inte en krona.

De hade fullt upp med önskelistorna sinsemellan partierna och glömde bort Sveriges problem. Helt krasst: Rättsväsendet har inte resurser att bura in gängen. Vi kristdemokrater ger Åklagarmyndigheten 100 miljoner kronor i vårt alternativa förslag.

Rättsväsendet är en av de myndighetsgrenar som är mest beroende av varandra. Poliser måste utreda och gripa, åklagare åtala, domstolar döma och kriminalvården låsa in brottslingar. Brottmålen beräknas öka 77 procent mellan 2016 och 2023. Fler poliser och skärpta straff räcker inte. Alla delar av rättsväsendet måste fungera för att kunna lagföra och på allvar bekämpa den grova brottsligheten.

Om rättsväsendet inte får den budget som verksamheten kräver kommer många oskyldiga att drabbas av den eskalerande brottsligheten. Den utvecklingen vägrar KD att dela ansvaret för. Vi ska istället ta över regeringsmakten och få bukt med brottsligheten. För att Sverige ska fungera måste politiker ta ansvar för basala ting som vård och trygghet. Bara en ny regering kan ge Sverige det nya ledarskap som krävs.

Bekämpa brottsligheten. Gå med i KD!
kd.nu/blimedlem

View on Facebook

Regeringen lägger nu fram ett förslag om att butiker ska kunna porta tjuvar. Det är ett bra förslag, de fick det från oss i KD som drivit frågan länge och tillsammans med en riksdagsmajoritet ställt det kravet på regeringen. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet stod då inte bakom förslaget.

KD har upprepat krävt att lagstiftning behövs för att införa ett tillträdesförbud som stoppar människor som stör ordningen och utgör ett hot för butiker. Regeringen är nu beredd att lagstifta.

Vår partiledare Ebba Busch och vår rättspolitiske talesperson Andreas Carlson har drivit på för att införa ett tillträdesförbud och kunna sätta stopp för butikstjuvar. Videoklippet är från oktober förra året, men vi har legat på regeringen i åratal. Det viktigaste är att nu snabbt få lagen på plats. Det har pratats länge nog.

För att Sverige ska fungera måste politiker ta ansvar för basala ting som vård och trygghet. Det fungerar inte att oppositionen hela tiden ska behöva skjuta regeringen framför sig för att något ska hända. Bara en ny regering kan ge Sverige det nya ledarskap som krävs.

Bekämpa brottsligheten. Gå med i KD!
KD.nu/blimedlem

2 days ago

View on Facebook

Politiken ska inte toppstyra!

Jag tycker att politiken och samhället ska byggas underifrån. Politiken ska stödja och ge förutsättningarna – inte styra. Familjen spelar en avgörande roll, det är där vårt samhälles framtid formas. Vi vill ge mer makt till föräldrarna så att de kan ge en bra grund till sina barn. Vi tycker att de själva ska få bestämma över hur de vill göra med föräldraledigheten, barnomsorgen och tiden med barnen. Vänsterregeringen jobbar tvärtom. De vill minska familjens valfrihet och möjlighet till mer tid för barnen. Det säger jag och alla andra kristdemokrater nej till. Vi kommer ta kampen för familjen.

• Ebba Busch Thor
  • Partiledare, KD

Följ oss på sociala medier

• Följ oss på sociala medier: