Vad vill vi Kristdemokrater

Följ oss på Facebook!

4 hours ago

Stefan Löfven tänker inte följa EU-nämndens beslut att lyfta kärnkraften som hållbart alternativ i klimatomställningen, rapporterar TT. Samme man som tidigare menat att demokratin skulle vara hotad vid ett maktskifte, där borgerliga partier vinner makten, obstruerar nu mot Riksdagens EU-nämnd.Det här sker samtidigt som svenskarna kämpar mot höga elpriser för att regeringen stängt ner fullt fungerande klimatneutral kärnkraft till förmån för bland annat oljekraft. Oljekraftverket har under den här hösten gått på högsta nivå sedan många år.Ska vi nå klimatmålen, behövs mer el i framtiden, inte mindre el. Ska vi nå klimatmålen behövs kärnkraften.Sverige behöver en ny regering.Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

22 hours ago

Vart är Sverige på väg?Sverige är ett fantastiskt land - men vi håller på att förlora delar av vår trygghet. Skjutvapenvåldet i Sverige har nått nya nivåer. Oskyldiga människor blir offerFörra året sköts en 12-årig flicka till döds. I somras blev två barn skottskadade på en lekplats. Bara ett par dagar tidigare sköts en polis till döds i Göteborg. För några veckor sedan väcktes två barn av en handgranat som kastats in i ”fel” hem.Så här ska det inte vara i Sverige. Sverige ska vara ett land där medborgarna ska känna sig trygga. Där elever kan gå säkert hem från skolan. Där barnen kan leka fritt på lekplatserna.Det är en bekymrande utveckling i landet - men det går att stoppa de kriminella gängen. Det går att vända utvecklingen.Kristdemokraternas uppgift är att visa att de här spiralerna kan brytas. Att skottsalvorna kan stoppas och tryggheten återvinnas. Det arbetet kommer behöva utföras med fast hand och på alla fronter. Med akuta insatser och med ett starkt, empatiskt och konsekvent förebyggande arbete där familjen och föräldraansvaret är en viktigt del.Sverige förtjänar bättre.Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

1 day ago

Kristdemokraterna ... See MoreSee Less

2 days ago

Vanligt folk drabbas av regeringens energipolitik. Nu slår elpriserna i Sverige nya rekord. Igen. Familjer oroar sig för om de ska ha råd att bo kvar i sina hus. I vintras tipsade SVT om att man inte skulle dammsuga eller ha igång diskmaskinen under vissa tider på dygnet. I början på hösten blev det tydligt att Socialdemokraterna tänker låta Miljöpartiet avveckla kärnkraften bakvägen, genom att dela upp frågan om lagring av uttjänt kärnbränsle i två delar. På initiativ av KD kallades idag Per Bolund till näringslivsutskottet för att svara på frågor om när ett beslut om slutförvaret kan tas. Regeringen har redan stängt fullt fungerande och utsläppsfria kärnkraftsreaktorer. Och nu riskerar man att resterande kärnkraft måste snabbavvecklas om inte slutförvarsfrågan blir löst. Det motsvarar en nedstängning av hela trettio procent av Sveriges elproduktion utan att det finns något att ersätta den med. De redan höga elpriserna och utmaningen med elförsörjningen riskerar bli än värre för att S låter MP hållas. Situationen är helt orimlig. Sveriges elförsörjning är avgörande för vår ekonomi, jobben och för enskilda människor och familjers plånböcker. Den är inte en spelbricka i Socialdemokraternas och Miljöpartiets återkommande äktenskapsproblem.Sverige behöver en ny regering. Gå med i KD! KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

3 days ago

Kristdemokraterna jobbar med ett politiskt handlingsprogram för det som vi kallar hjärtlandet. Vi gör många besök på landsbygden, hos organisationer och företag med hjärta för hjärtlandet. Regeringen har lämnat stora delar av Sverige därhän. Vi föreslog stora satsningar i vår skuggbudget – på vägunderhållet förstås, men också på bredband, stärkt välfärd, bensinstationer och stöd för företag på landsbygden. Vi är fast beslutna att hela Sverige ska fungera. Det har många noterat, ibland antyds en konflikt med Centerpartiet. Centerpartiet har en lång och fin tradition av att hålla landsbygdens frågor högt och har i många delar en mycket bra politik för landsbygden. Det stör oss inte det minsta, tvärtom. Men den kanske viktigaste åtgärden som kan göras för landsbygden är att inte låta Miljöpartiet sitta i regeringen. Så är det med det. Och på den avgörande punkten skiljer vi oss åt som partier. Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less
View on Facebook

Politiken ska inte toppstyra!

Jag tycker att politiken och samhället ska byggas underifrån. Politiken ska stödja och ge förutsättningarna – inte styra. Familjen spelar en avgörande roll, det är där vårt samhälles framtid formas. Vi vill ge mer makt till föräldrarna så att de kan ge en bra grund till sina barn. Vi tycker att de själva ska få bestämma över hur de vill göra med föräldraledigheten, barnomsorgen och tiden med barnen. Vänsterregeringen jobbar tvärtom. De vill minska familjens valfrihet och möjlighet till mer tid för barnen. Det säger jag och alla andra kristdemokrater nej till. Vi kommer ta kampen för familjen.

• Ebba Busch Thor
  • Partiledare, KD