VÄLKOMMEN TILL KRISTDEMOKRATERNA ALVESTA

Kristdemokraterna växer så det knakar. Tillsammans arbetar vi för ett Sverige där:

• Människan sätts före systemet
  • Alla ska kunna kombinera familjeliv och arbetsliv
  • Du ska kunna lita på välfärden

Vad vill vi Kristdemokrater

Följ oss på Facebook!

1 day ago

På många sätt är Sverige ett fantastiskt land att åldras i. Men det finns brister som förtjänar att belysas i debatten. Om detta skriver vår partiledare Ebba Busch och äldrepolitiske talesperson Michael Anefur på DN Debatt.I slutet av vår senaste regeringstid tillsatte vi en stor och heltäckande utredning som skulle se över de strukturfel som alltjämt finns inom äldreomsorgen. Tyvärr fick den utredningen aldrig arbeta färdigt. En av regeringen Löfvens första åtgärder blev nämligen att skrota utredningen och kasta bort det arbete som hunnit utföras. Utredarna själva har beskrivit det som att deras kritik mot äldreomsorgen ”begravdes i ett bergrum”.Vi har besökt bergrummet, i form av den 90 sidor långa slutpromemoria som utredarna på eget initiativ skrev, i hopp om att någon ändå skulle intressera sig för deras slutsatser. Utredarna visade sig ha identifierat ungefär samma problem och brister som vi kristdemokrater hade sett.Det går inte att återge slutrapportens alla 90 sidor här, men i artikeln på DN Debatt finns ett axplock. Vi hoppas verkligen att de ansvariga ministrarna tog sig tid att läsa rapporten, så att de åtminstone förstod vad de kastade bort. Så gott som alla de problem som både vi och utredarna såg för sex år sedan har förblivit olösta. I flera fall har arbetet med att lösa dem inte ens kommit igång.Detta måste kallas vad det är, ett svek mot Sveriges äldre.Läs hela artikeln i DN:KD.nu/dn210124Tycker du som oss? Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

2 days ago

Den 21 januari 2002 blev Fadime Sahindal skjuten till döds av sin pappa utanför familjens hem. Årligen under januari arrangeras Fadimedagarna av föreningen GAPF, glöm aldrig Pela och Fadime. I år skulle Fadime ha fyllt 46 år. I år höll vår partiledare Ebba Busch ett tal. Tidningen Bulletin har intervjuat Ebba. Ebba Busch anser att politiker inte tagit hedersproblematiken på allvar och att det inte är något att förvånas över. Man har varit väldigt rädd för att bli anklagad för rasism och i stället så har man svikit dem som behövde den svenska generositeten, den svenska fristaden, som mest.I artikeln lyfter Ebba Busch att Sverige ska bli ett land som har ett rykte om sig att det är svårt att utöva hedersförtryck här. Vi har fortfarande en lång bit kvar tills vi når det målet. Läs hela artikeln i Bulletin:KD.nu/bulletin210123Tycker du som oss? Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

4 days ago

STOPPA HUNDSMUGGLINGENNyligen rapporterades ett fall där nio insmugglade valpar var tvungna att avlivas. Detta efter att de hittats i extremt dåligt skick i bagageutrymmet i en bil som körde av färjan i Trelleborg. Den illegala införseln av hundar har ökat enormt under pandemin i takt med högre efterfrågan på valpar.Förutom att höja straffen för hundsmugglingen vill vi att köparen ska kunna få fler rättsliga konsekvenser. Som köpare har du också ett ansvar att inte främja den illegala marknaden.Idag är det ett stort bekymmer att komma åt de som köper en illegal hund. Om en veterinär upptäcker att en hund är insmugglad så får veterinären inte anmäla hundägaren, detta på grund av GDPR. Det är fel anser vi. Man måste kunna se över detta när det kommer till insmugglade hundar.Magnus Oscarsson (KD) ställde i veckan en fråga till landsbygdsminister Jennie Nilsson (S) om vad regeringen tänker göra för att få ett stopp på den ökade hundsmugglingen. Men vi är inte nöjda med svaret.I England har de nyligen infört en lag som kallas ”Lucy´s law” som innebär att hundar och katter yngre än sex månader inte får säljas av andra än uppfödaren. Detta är ett steg för att komma åt problemet och som vi tycker att regeringen borde kika mer på.Håller ni med?Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

4 days ago

Äldreomsorgen hade kunnat vara mycket starkare idag. Bristerna som Coronakommissionen har påpekat har varit kända länge. Vi kristdemokrater såg dem och försökte åtgärda dem för flera år sedan. Vår riksdagsledamot Acko Ankarberg Johansson kallade socialminister Lena Hallengren till debatt i Riksdagen och frågade varför äldreutredningen från 2014 lades ned. Den utredning som media rapporterat så mycket om på senare tid. Under alliansregeringen ansvarade vi kristdemokrater för statens arbete med både sjukvård och äldreomsorg. Göran Hägglund ansvarade för sjukvården och Maria Larsson för äldreomsorgen. Det var Maria som tillsatte den stora Äldreutredningen, som hade till uppgift att främja äldres hälsa, trygghet och självbestämmande.Den här utredningen hade verkligen behövts. Det var därför vi tillsatte den. Men den rödgröna regeringen som tillträdde 2014 kastade den per omgående i papperskorgen. Det är högst anmärkningsvärt. Nog förstår vi att man vill driva sin egen politik, men att lägga ner en bred utredning av äldreomsorgen? Det kan vi inte förstå.Därför kallade vi socialminister Lena Hallengren till debatt i riksdagen. Varför begravde den socialdemokratiskt ledda regeringen den så viktiga äldreutredningen? Svaren kan beskrivas som otillräckliga.Socialministern verkar nöjd med att regeringen nu vidtar vissa åtgärder sju år efter man begravde äldreutredningen. Det är inte tillräckligt bra. Det är inte seriöst. Kristdemokraterna kommer fortsätta driva på för en väsentligt starkare äldreomsorg än vad vi har idag. Vill du hjälpa oss? Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less
View on Facebook

Politiken ska inte toppstyra!

Jag tycker att politiken och samhället ska byggas underifrån. Politiken ska stödja och ge förutsättningarna – inte styra. Familjen spelar en avgörande roll, det är där vårt samhälles framtid formas. Vi vill ge mer makt till föräldrarna så att de kan ge en bra grund till sina barn. Vi tycker att de själva ska få bestämma över hur de vill göra med föräldraledigheten, barnomsorgen och tiden med barnen. Vänsterregeringen jobbar tvärtom. De vill minska familjens valfrihet och möjlighet till mer tid för barnen. Det säger jag och alla andra kristdemokrater nej till. Vi kommer ta kampen för familjen.

• Ebba Busch Thor
  • Partiledare, KD

Följ oss på sociala medier

• Följ oss på sociala medier: