VÄLKOMMEN TILL KRISTDEMOKRATERNA ALVESTA

Kristdemokraterna växer så det knakar. Tillsammans arbetar vi för ett Sverige där:

• Människan sätts före systemet
  • Alla ska kunna kombinera familjeliv och arbetsliv
  • Du ska kunna lita på välfärden

Följ oss på Facebook!

21 hours ago

Kristdemokraterna

WEBBINARIUM: Vård i allmänhet och pandemin i synnerhet
TISDAG 24/11 17.00

Webbinarium med Acko Ankarberg Johansson, ordförande i socialutskottet, under ledning av Peter Kullgren, partisekreterare.

Imorgon tisdag 24 november kl 17.00-17.30 håller KD ett webbaserat seminarium med riksdagsledamoten och socialutskottets ordförande Acko Ankarberg Johansson. Acko kommer att berätta om hur socialutskottet arbetar under pandemin. Hur pressar de regeringen till att handla och vilka frågor är just nu på tapeten? Webbinariet är öppet för våra sympatisörer att delta i. Partisekreterare Peter Kullgren leder samtalet. Anslut till väntrummet några minuter innan.

Anslut dig till webbinariet här, några minuter innan tis 24/11 kl 17.00:
KD.nu/webbinarium

Anmäl dig till facebookeventet:
fb.me/e/VUgLpSFl

2 days ago

Kristdemokraterna

KD PÅ DJUPET. Om trygghet.

I ett samtalsklimat som präglas av ytlighet och kommentarsfälten fylls av nättroll ska vi presentera oss själva på djupet. Vår syn på trygghet. Kom ihåg att KD inte är ett utopiskt parti. Vi tror inte på någon utpräglad vision om det perfekta samhället. Vi har inget facit att sikta mot. Vi agerar istället utifrån goda värderingar.

Trygghet är en rättighet. Det kan handla om boende och att kunna försörja sig. Om vår tilltro till rättssamhället. Det handlar också om relationerna med andra länder och det svenska försvaret. Det handlar inte minst om den nära gemenskapen i en familj och att barn och unga ges goda uppväxtvillkor. Eller att någon tar emot oss när vi inte kan stå på egna ben. Trygghet är en omistlig del av samhällets grundvalar.

Vår människosyn utgår från att människan till sin natur är rationell eller förnuftig, vilket ger henne frihet och möjlighet att välja mellan gott och ont. Hon är moraliskt medveten och råder över sina egna handlingar. Det gör henne moraliskt ansvarig. Värdet ger henne rättigheter och ansvaret ger henne skyldigheter.

Samhällsgemenskapen rubbas varje gång någon begår ett brott och handlar orätt. Otryggheten skadar kittet som binder samhället samman. Alla brott ska beivras utan undantag, också smärre brott och förseelser. Det är det offentligas uppgift att skipa rättvisa. Övergrepp och kränkningar av människor och egendom kan aldrig tolereras. Respekten för lagarna ska upprätthållas med fasthet och förövare ska lagföras skyndsamt.

Samhället ska alltid ställa sig på brottsoffrets sida. Men efter fullgjort straff hela samhällets ansvar att återanpassa den tidigare brottslingen så att han eller hon fortsättningsvis respekterar omgivningen och blir en del av samhällsgemenskapen.

Samtidigt som vi visar fasthet mot dem som begått brott, vill vi vara tydliga med familjens och civilsamhällets oumbärliga roll att bekämpa brottslighet genom förebyggande insatser. Det är framför allt vuxnas ansvar gentemot barn och ungdomar att vägleda dem rätt i livet så att brottslighet helt kan undvikas. Därför ska det offentliga sträva efter att ge föräldrar mer tid barnen. En stark sammanhållning mellan föräldrar och barn minskar riskerna för dåliga skolresultat och att unga hamnar i utanförskap och dras in i brottslighet.

Det är kärleken till nästan som utgör grunden till vård, omsorg, miljöarbete, polis och rättsväsende. Det är kärleken till jorden och rötterna, till barnen och de gamla, till våra partners och kamrater som utgör kärnan i våra liv. Visst är det bra med tekniska landvinningar och nya mediciner, blixtsnabb fiber och molntjänster. Men vi människor får inte kraften från prylar och appar. För att leva tryggt behöver vi människor varandra. Vi kristdemokrater är samhällsbyggare. Vi strävar efter samhällsgemenskap. Ett Sverige som fungerar.

Gå med i KD du också.

3 days ago

Kristdemokraterna

Alla kan vara med i Mustaschkampen.

Prostatacancer är den vanligaste cancerformen i Sverige. En tredjedel av alla cancerfall bland män är prostatacancer, och i snitt får 27 män diagnosen varje dag. En kunskap om prostatacancer och tidig upptäckt av cancern räddar liv.

Novembermånad är det den internationella månaden för att uppmärksamma prostatacancer. #mustaschkampen

4 days ago

Kristdemokraterna

BLACK WEEK! 50% PÅ MEDLEMSAVGIFTEN I KD!

Sverige kämpar mot en andra våg av corona, vårdköerna har skenat i åratal och kriminaliteten är alarmerande. Men allt är inte svart. Under Black Week kan du bli medlem i KD till halva priset och sedan hjälps vi åt att återskapa ett Sverige som fungerar. Sverige förtjänar bättre. Sverige behöver en ny regering. KD och M är kärnan i en borgerlig regering. KD kommer att förhandla med alla partier för att lösa samhällsproblemen.

KD.nu/blimedlem

(Erbjudandet gäller tom 1 december 2020)

Den erlagda medlemsavgiften gäller för hela 2021, dessutom bjuder vi på medlemskapet i december 2020. Ordinarie pris är 200 kr/år. Under de senaste åren har fler än någonsin valt att bli medlem i KD. Över 6000 personer har gått med i KD sedan det senaste valet. Passa på du också. Det behövs fler som dig i politiken.

4 days ago

Kristdemokraterna

I ett krisläge som omfattar hela landet måste regeringen kliva fram. Staten måste avlasta vårdarbetarna så mycket det går. För pandemin går inte att hantera utan dem. Vi kan inte riskera att bli stående med fulla vårdavdelningar, för lite personal och outnyttjade laboratorier, skriver vår partiledare Ebba Busch och Acko Ankarberg Johansson, ordförande i socialutskottet, i Dagens Samhälle.

Redan i april började KD föreslå kraftfulla åtgärder för att förstärka vården under krisen. Bland annat genom att låta personer som har vårdutbildning men lämnat vården komma in och förstärka. De skulle få behålla 80 procent av sin tidigare lön och personens arbetsgivare skulle ersättas. Detta är ett sätt att snabbt få in personal i ett kritiskt läge. Regeringen har konsekvent avvisat behovet.

Det är en punkt där vi och regeringen skilt oss åt under pandemin. Synen på var det politiska huvudansvaret ska ligga. Vi menar att det krävs ett fast ledarskap från rikspolitiken.

Läs hela artikeln i Dagens Samhälle:
www.dagenssamhalle.se/debatt/kd-regeringen-maste-ta-ansvar-vardens-krislage-34446

Jobba för en bättre vård i Sverige. Gå med i KD!

View on Facebook

Politiken ska inte toppstyra!

Jag tycker att politiken och samhället ska byggas underifrån. Politiken ska stödja och ge förutsättningarna – inte styra. Familjen spelar en avgörande roll, det är där vårt samhälles framtid formas. Vi vill ge mer makt till föräldrarna så att de kan ge en bra grund till sina barn. Vi tycker att de själva ska få bestämma över hur de vill göra med föräldraledigheten, barnomsorgen och tiden med barnen. Vänsterregeringen jobbar tvärtom. De vill minska familjens valfrihet och möjlighet till mer tid för barnen. Det säger jag och alla andra kristdemokrater nej till. Vi kommer ta kampen för familjen.

• Ebba Busch Thor
  • Partiledare, KD

Följ oss på sociala medier

• Följ oss på sociala medier: