• Regeringens besked om drivmedelschocken…

Regeringens besked om drivmedelschocken i dag är en stor besvikelse. Vi kristdemokrater har lagt fram förslag som sänker dieselpriset med nio kronor litern och bensinpriset med fem kronor litern. Regeringens svar blev bara en krona och trettio öre, ett engångsbidrag på tusen kronor för privatpersoner och ingen sänkning av inblandningen av biodrivmedel som driver upp priserna.
    Det här kommer inte att stoppa krisen inom jordbruket, inte förhindra raset för transportsektorn, inte lindra bördan för enskilda människor och familjer. Många människor kommer bli av med sina arbeten och många företag kommer inte kunna betjäna sina kunder.
    Det engångsbidrag på tusen kronor till varje bilägare som regeringen föreslår, betyder att den som knappt använder sin bil och den barnfamilj som är helt beroende av bilen får samma grindslant. Vad har egentligen hänt med den gamla socialdemokratin och dess syn på rättvisa?
    Vi kan inte ha det så här. En regering måste se hela landets behov. Krisen är här och nu. Agera – eller avgå.
    Gå med i KD!
    KD.nu/blimedlem