• Vi har inte brist på arbetskraft inom låglöneyrken.

Vi har inte brist på arbetskraft inom låglöneyrken. Det är helt orimligt att ha hög arbetskraftsinvandring när vi samtidigt har en hög arbetslöshet i Sverige.
    Sverige har den sjätte högsta arbetslösheten i EU. Bland de arbetslösa är utrikes födda och lågt utbildade kraftigt överrepresenterade. Vi måste nu arbeta för att de som idag är arbetslösa tar de jobb som finns och lämnar långvarigt bidragsberoende.
    Däremot behöver vi fortsätta att ta emot högkvalificerad arbetskraft som det ibland råder brist på. Till exempel personer som har spetskompetens och som näringslivet behöver för att stimulera innovation och tillväxt.
    Att skärpa reglerna kring arbetskraftsinvandring handlar också om att stoppa fusket. Alltför många människor utnyttjas och utnyttjar det generösa system vi har idag som innebär att dörrarna för lågkvalificerad och lågavlönad arbetskraft står vidöppna.
    Det är positivt att moderaterna idag har anslutit sig och närmat sig vårt krav på lönegolv.
    Våren 2020 krävde Kristdemokraterna följande:
    ✔️ Ett lönegolv på 35 000 kronor för fri arbetskraftsinvandring. Det ska vara enkelt och snabbt att rekrytera experter utomlands.
    ✔️ En näringsprövning bör ske för bristyrken där lönen inte behöver nå upp till 35 000 kronor.
    ✔️ Stopp för spårbyten. Man ska inte först kunna söka asyl och sen arbetskraftsinvandra när asylansökan avslås.
    ✔️ Den som arbetskraftsinvandrar ska därutöver vara försörjningsansvarig för eventuella anhöriga.
    Vi behöver ordning på svensk arbetsmarknad och återgång till arbetslinjen för de många människor som hamnat i långvarigt bidragsberoende som urgröper våra möjligheter att satsa på välfärden i form av sjukvård, äldreomsorg och skola. En orimligt generös arbetskraftsinvandring som dessutom enkelt kan missbrukas hindrar det arbetet.