• Oljekraftverket i Karlshamn har startats igen…

Oljekraftverket i Karlshamn har startats igen, detta trots att vi har ett ”miljöparti” i regeringen. Anledningen är att fossilfri kärnkraft prioriterats bort från Sverige, till förmån för oljekraft.
    Ingen tycks se till helheten. En ansvarsfull energipolitik är så viktig för vår basnäring och våra jobbare, men får nu ge vika för plakatpolitik. Det fanns en tid när socialdemokratin aldrig hade accepterat detta – den tiden är förbi. Och alldeles oavsett vad man tycker om svensk energipolitik – ett riktigt miljöparti väljer inte oljekraft.
    KD har ifrågasatt detta länge och vi har gett förslag till förbättringar. Vi har ställt angelägna frågor om el- och energi, men regeringen har skygglapparna på sig.
    Energiministern upprepar att “det finns ett överskott med el i landet” – på årsbasis. Vi säger inte emot – på årsbasis. Men en energiminister måste ta sådana här frågor på större allvar och se mer långsiktigt på samhällsutvecklingen.
    Gå med i KD!
    KD.nu/blimedlem

Gå in på vår nya hemsida i KD Kristdemokraterna i Alvesta: