• El krisen….

El krisen drabbar inte bara företag och industrier längre – utan nu ska även familjer vara sparsamma med dammsugaren. Det var uppmaningen från SVT i helgen. Elransoneringen är här gott folk.
    Det är uppenbart att Sverige har stora problem med energiförsörjningen. Förra veckan startades oljekraftverket i Karlshamn upp igen och Sverige har tvingats importera el från kolkraftverk i andra EU-länder.
    Efter årsskiftet hände två saker: dels blev det vinter på riktigt i Sverige, dels släcktes den andra av totalt fyra reaktorer i kärnkraftverket Ringhals för sista gången. Nu känner både folk och företag av elproblemen. I förra veckan tvingades skogsbolaget Holmen att tillfälligt stänga ner stora delar av pappersbruken i Braviken och Hallstavik. Det hade inte behövt bli så här.
    Vi kristdemokrater har flera gånger försökt förmå regeringen att rädda Ringhals-reaktorerna. KD har flera förslag på förbättringar och vi har ställt seriösa frågor till regeringen om vårt lands el- och energipolitik. Det blev nobben varje gång. Regeringen har inte lyssnat. Istället så har Socialdemokraterna aktivt låtit Miljöpartiets plakatpolitik diktera villkoren för svensk energiförsörjning. Vars naiva klimatvisioner i praktiken leder till att oljekraftverk måste aktiveras.
    Jag kritiserar regeringen för mycket – men att det är kallt i Sverige rår de faktiskt inte för. Däremot så anser vi att en seriös regering bör bedriva en ansvarsfull energipolitik som medför att Sverige står väl rustade även när det är kallt.
    Läs hela artikeln i Göteborgs-Posten: KD.nu/gp210209

Gå med i KD!