• BLANKT NEJ TILL PLANERNA PÅ EN NY FASTIGHETSSKATT.

Allt fler röster börjar höras om att återinföra fastighetsskatten. En gång Sveriges mest hatade skatt.
    KD började driva fastighetsskattens avskaffande redan i början av 2000-talet. I alliansregeringen var det vårt krav att avskaffa den. 1 januari 2008 avskaffades den till sist. Och den är inte välkommen tillbaka.
    För 20 år sedan berättade vår tidigare partiledare, Alf Svensson, om änkan Britta som tvingades lämna sitt kära hus på grund av fastighetsskatten:
    ”Jag talade med Britta för några få dagar sedan. Hon skrev ett brev med darrig hand. Jag ringde upp. Hon grät bittert då hon berättade:
    Jag vände mig inte om när flyttlasset gick, sa hon. Vi har slitit och släpat båda. Den som är satt i skuld är inte fri. Britta citerade statsministern (Göran Persson). Vi hade gjort allt för att klara av våra skulder. Men friheten togs ifrån oss ändå. Ingen kan ana hur vi slet för att trygga vårt boende på ålderns höst. Det hjälpte inte.”
    Om en ny fastighetsskatt införs på hus och bostadsrätter kommer det i ett enda slag slå undan tryggheten för många av oss. Så kan vi inte ha det. Att känna trygghet i sitt eget boende är viktigt för att Sverige ska fungera.
    Vi säger BLANKT NEJ till planerna på en ny fastighetsskatt – vi avskaffade den.
    Vill du jobba för trygga hem? Gå med i KD!