• Svenska fängelser är i princip fulla.

Tusentals dömda går fria i väntan på straff. Våldtäktsoffer kan möta sina förövare på gatan. Vi måste ställa oss på brottsoffrets sida.
    Att Kriminalvården behöver stärkas är därför uppenbart. Fler grova brottslingar måste spärras in under längre tid. Det är en uppgift som vi kristdemokrater tar på allvar och vi kommer leverera kraftfull rättspolitik från och med dag 1 i Regeringskansliet.
    När justitieminister Morgan Johansson (S) i fjol konstaterade att en ny anstalt ska byggas i Trelleborg lyfte han bland annat det som en jobbskapande investering värd att fira. Men detta behov kommer inte av en önskvärd samhällsutveckling. 2020 rapporterades den högsta siffran av dödligt våld. 124 människor mördades. 48 av dessa med skjutvapen. Den högsta siffran under hela 2000-talet.
    Det är sorgligt att vi hamnat i denna situation. Men det är en situation som en seriös regering måste prioritera.
    Vi behöver därför bygga fler fängelser.
    Vi måste också se till att fler utländska brottslingar utvisas och avtjänar sitt straff i hemlandet. Nära 30 procent av dagens fångar är utländska medborgare där en del har dömts till utvisning och ändå ska lämna Sverige efter avtjänat straff. Vi menar att det är en rimlig ordning att en utländsk medborgare som begått grövre brott ska som grundregel utvisas och detsamma gäller återfallsbrottslingar.
    Sverige behöver generella straffskärpningar och fler fängelser. För att det ska till behöver Sverige en ny regering.
    Gå med i KD!