• JÄMSTÄLLDHET PÅ RIKTIGT – SOM FEMINISM BORDE VARA

De höga sjukskrivningstalen. Bristerna i förlossningsvården. Den ökande otryggheten. Kvinnors pensioner och ekonomiska makt. Det här är problem som kvinnor runt om i landet brottas med dagligen.

De senaste åren har KD varit med och förändrat den jämställdhetspolitiska debatten. Offensivt och aktivt har vi lyft människonära frågor som kvinnor möter i sin vardag. Medans andra fokuserat på lösningar för en liten elit av kvinnor, har vi lyft frågor som berör det stora flertalet kvinnor i vårt land.
    Gensvaret har varit enormt. Det är tydligt att ett det finns en stor efterfrågan på en borgerlig feminism som löser jämställdhetsproblemen på riktigt, i skarp kontrast till den vänsterfeminismen som har präglat debatten. Fokus har legat på att lösa strukturella jämställdhetsproblem genom att staten ska detaljstyra enskilda kvinnors val. Det är fel. Fokus måste vara att Sverige ska fungera för kvinnor oavsett var de är i livet och vilka val de gör.
    Vår utgångspunkt är människans okränkbara värde, hon kan inte och får inte ägas. Människan och hennes relationer förutsätter att mannen och kvinnan är jämställd. Där jämställdheten är svag, är även människovärdet det. Idag har vi presenterat vår jämställdhetspolitiska rapport. Under året som gått har en arbetsgrupp arbetat med politik som tar nästa stora steg i det pågående jämställdhetsarbetet.
    Rapporten fokuserar på fyra områden: hälsa och vård, familjeliv och arbetsliv, våld mot kvinnor samt ekonomi. Det har resulterat i över 100 förslag för hur livet kan bli lite lättare att leva. Men det slutar inte med den här rapporten utan detta blir grunden för det fortsatta arbetet. Vi ser fram emot att fortsätta presentera människonära politik för verklighetens kvinnor.
    Jämställdhet på riktigt – som feminism borde vara.
    Läs hela rapporten. Länk i kommentarerna.

Gå med i KD! KD.nu/blimedlem