• En nioårig pojke misstänks ha hanterat narkotika…

En nioårig pojke misstänks ha hanterat narkotika åt ett kriminellt nätverk. Så kan vi inte ha det i Sverige.
    Det här är inget nytt. Inte helt nytt i alla fall. Redan för ett år sedan lyfte vi kristdemokrater och flera medier att åttaåriga barn begått rån.
    De går i lågstadiet när de börjar sin kriminella bana. Var är föräldrarna? Hur kan små barn få härja fritt som brottslingar? De riskerar att vara förhärdade kriminella redan innan högstadiet. Detta måste stoppas.
    När vi kristdemokrater talar om kriminalitet återkommer vi ofta till frågan om barns och ungas uppväxtvillkor, om familjens och föräldrarnas betydelse. Det är förstås inte svaret på hur vi hanterar dagens gängkriminella. Ett fenomen som helt gått överstyr. Där krävs hårda tag och de kriminella måste bort från gatorna.
    Vi vet att många barn mellan 8 och 14 år begått allvarliga brott som rån och droghantering. Det är ofta inkörsport till ännu tyngre brottslighet. Då förstår vi hur viktigt det är med bättre hemförhållanden och en politik som möjliggör det. Att skola, socialtjänst, polis och andra aktörer kan samarbeta effektivare och sätta in åtgärder ännu tidigare. Att brott får konsekvenser genom att lagstiftningen anpassas till hur verkligheten ser ut idag.
    Det finns mycket att göra. När regeringen nu har kapitulerat inför kriminaliteten fortsätter KD driva på för en politik som kan stoppa utvecklingen. Sverige behöver en ny regering.

Gå med i KD!