• TRAPPA UPP KAMPEN MOT ANTISEMITISMEN

Idag på förintelsens minnesdag minns vi ett av de mest ondskefulla brotten, det värsta folkmordet i modern tid. Vi minns hur nazismen trasade sönder respekten för människovärdet och hur antisemitisk förföljelse ledde till att sex miljoner judar mördades under andra världskriget.
    Dagen är också en påminnelse om att mer behöver göras för att stoppa antisemitismen. Det skriver vår riksdagsledamot Mikael Oscarsson (KD) i Göteborgs-Posten idag, 27 januari 2021 – på dagen 76 år efter att Auschwitz befriades. Auschwitz-Birkenau var ett av Nazitysklands största koncentrations- och förintelseläger.
    I artikeln berättar Mikael Oscarsson om Max Safir. Under sex år överlevde han koncentrations- och förintelseläger, däribland Auschwitz-Birkenau. Han var 19 år när Auschwitz befriades och vägde 24 kg.
    Max Safir finns inte längre med oss. Han avled i somras, 94 år gammal. Han tillhör nu överlevarna som inte längre kan berätta. Nu är det vi som fick möjlighet att lyssna som istället bär ansvar för att föra hans berättelse vidare, men ansvaret stannar inte där. Vi behöver också lyssna till dagens vittnesmål om antisemitism i vårt land.
    Läs hela artikeln i Göteborgs-Posten:
    kd.nu/gp210127