• Ett Gotland som står på egna ben – valprogram 2022

Ladda ner valprogrammet här:
    Ett Gotland som står på egna ben – valprogram 2022

Gotland – vårt hjärtland

Gotland är vårt hjärtland – den del av landet där vi har vårt hjärta. Den ö som har stort värde för oss som bor här och ger liv åt andra delar av landet, men som också står inför stora utmaningar och måste fungera. Här ska det vara möjligt att komma till världen på ett tryggt sätt, möta livet och växa upp omgiven av familj, vänner och ett samhälle som vill ens bästa. Det ska finnas utbildning som förbereder för ett yrkesliv, och det ska vara möjligt att utvecklas, må bra och leva gott ända tills den dag då livet har sitt slut.

Och genom allt detta ska det finnas stöd, när det behövs och på det sätt som passar var och en. Varje människa har ett absolut och okränkbart värde och är samtidigt unik vad gäller begåvning, intressen och förutsättningar.

Vi behöver slå vakt om det som är gott med Gotland, och våga utveckla det som behöver bli bättre.

Vad menar vi med ”På egna ben”?

Gotland är en ö, men inte en isolerad sådan. Gotland har, och ska ha, förbindelser med resten av Sverige och omvärlden på olika sätt. Elkablar, båt- och flyglinjer och andra kommunikationer är livsviktiga för oss. Vi behöver ett nationellt ansvar för sjukvård, rättsväsende och många andra områden. Men vi måste, både som region och som individer, vara beredda att stå på egna ben.

Tillgång till vatten, mat, drivmedel och el behöver säkras, oavsett om omvärlden är lugn eller orolig. Lantbruk, skogsbruk, civilsamhälle, näringsliv, infrastruktur och försvar är då viktiga pusselbitar. Ekonomisk stabilitet är en förutsättning för att kunna ta höjd för det väntade eller oväntade.

För var och en, som bor här på Gotland, ska det vara möjligt att arbeta eller ha en annan sysselsättning utifrån den egna förmågan. Att ge en människa ansvar är att tro på den människan. Att ge en människa valfrihet är att erkänna att vi alla är olika.

Våra viktigaste valfrågor 2022

Bostäder

Alla behöver något att kalla hem. Oavsett dina behov och var i livet du är. Och oavsett var på Gotland du vill bo. Bostäder är förutsättningen för ett fungerande samhälle. För de allra mest utsatta, ska ”Bostad först” införas som modell.

Självförsörjning

Vi måste säkra tillgången till drivmedel, el, vatten och mat på Gotland. Den lokala livsmedelsproduktionen måste stärkas. Vi behöver också inse att väderberoende vind- och solenergi inte är hela svaret på energi- och klimatutmaningarna.

Trygg ålderdom

Förloras rätten att bestämma när du blir äldre? Naturligtvis inte! Trygghet och omsorg ska finnas där du är och vill vara. Samhällsservicen ska vara god, och möjligheterna att leva ett aktivt liv ska vara många. Kristdemokraterna vägrar klumpa ihop ”äldre” till en homogen grupp.

Vad vill vi mer?

Vi lovar inte allt till alla. Vi har ett ansvar att förvalta ekonomiska, miljömässiga och sociala värden. Vi har en bild av hur Gotland behöver utvecklas och vi sammanfattar den i följande punkter:

Barn, familj & skola

Trygga familjer och andra nära gemenskaper är en förutsättning för ett väl fungerande samhälle. Vår utgångspunkt är att familjen, oavsett hur den ser ut, ska ha makt att utforma sin vardag. Det offentligas uppgift är att ge familjen det stöd som behövs så att stress, tidsbrist och upplevelser av otillräcklighet motverkas.

• Öka möjligheten för familjedaghem/pedagogisk omsorg för barn i åldrarna 1-12 år.
    • Begränsa grupperna i förskolan till max 12 barn för småbarnsgrupper och 15 barn för de äldre barnen.
    • Värna lokala skolor.
    • Fortsätt med förebyggande satsningar inom elevhälsan.
    • Skapa trygga och flexibla transportvägar för skoltid och fritid.

Omsorg & vård

Äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning ska präglas av trygghet, värdighet och delaktighet. Varje person, oavsett ålder, känner bäst sina egna behov. Inflytandet och valfriheten ska därför vara stor. Sjukvården ska erbjuda tillgänglig och värdig vård av god kvalitet, där hälsofrämjande och förebyggande vård är en naturlig del.

• Inför valfrihet inom särskilt boende för äldre och behåll valfrihet inom hemtjänst och daglig verksamhet.
    • Växla upp arbetet för motverkande av ofrivillig ensamhet.
    • Möjliggör stöd till både kvinnor och män som utsätts för hot och våld i nära relationer.
    • Börja planera för ett nytt lasarett.
    • Flytta huvudmannaskapet för sjukvården till statlig nivå, avveckla regionerna och stärk primärvården.

Kultur, fritid & samhällsgemenskap

Vi vill skapa ett samhälle, där medborgarna känner tillit till varandra och samhällets institutioner. Här fyller det civila samhället en betydelsefull roll. I föreningsengagemang fostras vi till tillit, ansvarstagande och civilkurage. Idrottsföreningar, studieförbund, scoutverksamhet, samfund och andra organisationer ska ha en betydande roll i att bedriva kultur- och fritidsverksamhet.

• Inför ett fritidskort för barn i årskurs 2-9, laddat med pengar för kultur- och fritidsaktiviteter.
    • Öka stödet till föreningar som bedriver kultur- och fritidsaktiviteter för barn, ungdomar och äldre.
    • Förbättra stödet för de gotländska idrottsföreningarnas resor till tävlingar och utbyten med fastlandet.
    • Gör det möjligt för fler konstnärer att verka utan offentliga bidrag.
    • Stärk civilsamhällets förmåga att bidra till trygghet.

Miljö & samhällsplanering

Landsbygderna har en viktig roll i samhällsbyggandet. Väghållning, snöröjning, belysning, skolor, vård, omsorg, bibliotek, kollektivtrafik och annan samhällsservice är nödvändig på hela Gotland.

• Reformera parkeringsnormen. Det behövs fler parkeringsplatser i anslutning till bostäder i Visby.
    • Låt Visby växa lite, låt övriga Gotland utvecklas stort.
    • Säkra vattentillgången på hela Gotland.
    • Främja närodlade livsmedel och möjlighet för mindre leverantörer att delta i upphandlingar.
    • Inför möjlighet till återbruk på fler av Gotlands återvinningscentraler.