• Vad menar vi med ”På egna ben”?

Gotland är en ö, men inte en isolerad sådan. Gotland har, och ska ha, förbindelser med resten av Sverige och omvärlden på olika sätt. Elkablar, båt- och flyglinjer och andra kommunikationer är livsviktiga för oss. Vi behöver ett nationellt ansvar för sjukvård, rättsväsende och många andra områden. Men vi måste, både som region och som individer, vara beredda att stå på egna ben.

Tillgång till vatten, mat, drivmedel och el behöver säkras, oavsett om omvärlden är lugn eller orolig. Lantbruk, skogsbruk, civilsamhälle, näringsliv, infrastruktur och försvar är då viktiga pusselbitar. Ekonomisk stabilitet är en förutsättning för att kunna ta höjd för det väntade eller oväntade.

För var och en, som bor här på Gotland, ska det vara möjligt att arbeta eller ha en annan sysselsättning utifrån den egna förmågan. Att ge en människa ansvar är att tro på den människan. Att ge en människa valfrihet är att erkänna att vi alla är olika.