• Ordförandebrev

Februari 2022

Politik med seniora ögon

Bästa Seniorvän!

När vi upplever ljusets återkomst och hur dagarna blir längre är det dags för alla årsmöten. I årsmötena blickas både bakåt och framåt. Flera årsmöten hålls digitalt och några fysiskt. Vi står i ett skifte. Vi tror och hoppas att pandemin snart ska vara slut. Det är ett hopp som vi också har för den politiska situationen i Sverige. Vi seniorer är många och vi har en viktig roll. Om vi mobiliserar oss kan vi få en förändring. Välkommen in i arbetet som nu pågår med full kraft fram till valdagen den 11 september!

Pensionerna seglar upp som en viktig fråga. Förslagen från den politiska vänstern är populistiska. Valfläsk brukar det kallas. Visst finns det grupper som behöver få en bättre ekonomisk situation. Förslagen för att åstadkomma det måste dock vara ekonomiskt hållbara. Vårt pensionssystem som kom till genom en blockskridande överenskommelse 1994 har många fördelar, men det behöver till vissa delar renoveras.

Den 31 mars inbjuder KD Senior till ett pensionsseminarium i Karlstad. Vi gör det i samband med vårt Seniorting. Ebba Busch och Hans Eklind kommer då att presentera partiets förslag inför valet. Pensionsmyndighetens analyschef Ole Settergren kommer att hjälpa oss att bättre förstå dagens system. Lars Gustafsson, tidigare riksdagsledamot och tidigare medlem av den parlamentariska pensionsgruppen, deltar också. Jag tror att det kommer att bli både ett lärorikt och inspirerande seminarium. Anmälan till seminariet görs till:

Seminarium om framtidens pensioner

Välkommen med!

I vår kommer flera seniormässor att arrangeras i Sverige. Det är viktiga tillfällen att möta seniorer. Jag brukar säga att delta i en seniormässa är som att spela på hemmaplan. Intresset för Kristdemokraterna är stort i vår åldersgrupp.

Våren är snart här och med den islossningen!
    Allt Gott!

Lars O. Molin