• Oppositionsrapport från KS i januari

Som ett led i att berätta vad KD i Knivsta gör för väljarnas mandat, och hur vi ställer oss i olika förslag som styret lägger fram för beslut, kommer här en rapport från senaste kommunstyrelsen. Kristdemokraternas representanter är Mimmi Westerlund och Oscar Hahne.

Dagordningen innehöll elva beslutsärenden. Här kan du läsa alla handlingar så som de skickades ut. Nedan berättas om de ärenden där vi INTE var eniga med styret.

Planbesked för Vrå 1:98

• Ärendet handlar om nybyggnad på tomtmark Torpkällevägen/Boängsvägen
    • Vi yrkade att avslå ärendet
    • Vårt yrkande avslogs och ärendet gick igenom

Motivering till yrkandet:

Ärendet avser planbesked för Vrå 1:98 för nybyggnad på tomtmark som idag utgörs av öppen mark med vegetation samt en mindre del lövskog. Vi anser att denna plats lämpar sig mycket dåligt för ytterligare förtätning, och vill i stället antingen bevara detta som grönområde alternativt bevilja ett mindre antal småhus som harmonierar med sitt närområde.

I handlingen framgår att exploatören är intresserade av att bygga lägenhetshus för att möjliggöra för fler samhällsekonomiska klasser att bo i området. Vi delar inte denna vision bland annat mot bakgrund att den aktuella tomten ligger på ett avstånd om ca 150 meter från Vrå gård med ursprung från 1500-talet, som är utpekat som speciellt skyddsvärt.

Bild från handling

Planbesked Vrå 1:113

• Ärendet handlar om 16-30 bostäder i Alsike i höjd med Lustigkulla förskola.
    • Vi yrkade att avslå ärendet
    • Vårt yrkande avslogs och ärendet gick igenom

Motivering till yrkandet:

Vi delar inte exploatörens vision och anser att den planerade bebyggelsen blir onödigt tät. handlar om 16-30 bostäder på en tomt i höjd med Lustigkulla i Alsike. Bostäderna uppskattas spänna mellan 75-140 kvadratmeter med en blandning av lägenhetshus och par/radhus.

Markanvisningsavtal mellan Gredelby Bostäder AB och Knivsta kommun för del av Gredelby 7:78

• Ärendet handlar om att bygga på sista delen av Sågen-området, mellan de nya tegelhusen och Gredelbyleden.
    • På KSAU (kommunstyrelsens arbetsutskott) föreslog vi att ändra i ärendet så att avtalet anpassas efter kommunens nya arkitekturpolicy.
    • Ärendet kompletterades i linje med vårt önskemål.

Motivering:

Hela Sågen-området har byggts på ett sätt som många invånare upplever för tätt och med för låg estetisk kvalitet. Det är synd. Vad som byggs på denna tomt blir därför extra viktigt, eftersom det är den sista fastigheten mot Gredelbyleden. Markanvisningsavtalet har inte anpassats efter kommunens nya arkitekturpolicy, och har generellt en dålig kvalitet. Vi ansåg därför att avtalet behöver revideras för att säkerställa att viktiga värden faktiskt ställs som krav i arbetet framåt, bland annat när det gäller arkitektur, grönytor och parkeringsnorm.

Bild från handling

Nytt 20-årigt hyresavtal med Rikshem Samfast Knivsta AB för Estrids och Vilhelms gård

• Ärendet handlar om att förtäta och bygga om Estrids och Vilhelms gårdar med totalt 14 platser.
    • Vi yrkade att avslå ärendet.
    • Vårt yrkande avslogs och ärendet gick igenom.

Motivering till yrkandet:

Detta är en del av socialnämndens beslut att bygga om äldreboendena Estrids gård och Vilhelms gård, vilket i och med detta nu har bekräftats av kommunstyrelsen. Det innebär att alla boende tillfälligt måste flytta till ett av de tomma äldreboendena under ombyggnationen. Vi beklagar detta djupt.

Fempartimajoriteten i Knivsta (M, V, S, MP, C) har alltså beslutat att förtäta kommunens äldreboenden med 14 platser. Samtidigt står två nybyggda äldreboenden (Vardaga & Norlandia) helt tomma. Anledningen är att styret inte vill ha valfrihet inom äldreomsorgen, och hellre gör oåterkalleliga ingrepp i nuvarande fastigheter än att upphandla platser.

Beslutet medför en kraftigt förhöjd risk för att korta de boendes liv. Det är kända fakta att sköra äldre har mycket svårt att klara av en så pass stor förändring. Att utsätta de äldre för denna stress sin sista tid i livet är inte försvarligt. Vi anser att detta är principiellt fel. Utöver att själva ombyggnationen är dålig så ska det vara självklart att invånarna i Knivsta har makt att bestämma över sina egna liv. Var människor ska bo livets sista år ska inte bestämmas av kommunstyrelsens ordförande Klas Bergström (M) eller socialnämndens dito Kerstin Eskhult (C). Det ska bestämmas av den det berör.

Vi föreslog i stället i socialnämnden att upphandla platser efter behov enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU). Döm om vår förvåning när det moderatledda styret meddelade att de hellre förtätar kommunens egna verksamheter än samarbetar med välrenommerade välfärdsaktörer.

Stadsutvecklingsstrategi 2035 för västra Knivsta och Alsike stationssamhälle

• Ärendet handlar om att anta en strategi för allt bostadsbyggande i samband med fyrspårsavtalet med staten.
    • Vi yrkade att anta Kristdemokraternas egna förslag till stadsutvecklingsstrategi
    • Vårt yrkande avslogs och ärendet gick igenom.

Motivering till yrkandet:

Vårt dokument går att läsa här och är en alternativ stadsutvecklingsstrategi för Knivsta kommun. Det har i jämförande syfte en liknande disposition som det förslag som arbetas fram av M, S, MP, V och C under 2021/2022 och fokuserar på utbyggnad av Knivsta och Alsike.

Vår vision innebär en lägre utbyggnadstakt, stopp för förtätning av befintliga områden samt att kommunen inte ska behöva sälja mark för att få ekonomin att gå ihop. Vi menar att mjuka värden som trivsamhet och vacker arkitektur är viktiga delar i samhällsplaneringen. Vackra omgivningar skapar välmående samtidigt som för tät och skuggig bebyggelse ger negativ inverkan på vårt mående. I genomtänkta miljöer med mänsklig skala och god proportionalitet ges förutsättningar att leva goda liv.

Vår vision är den trevliga trädgårdsstaden. Utbyggnaden ska ske i en takt som är ekonomiskt, miljömässigt och socialt bra för Knivstas invånare. I stället för att planlägga för fler höga och fyrkantiga byggnader, vill vi bygga gemytliga kvarter med rutnätsstruktur, harmoni och liv. Vi ser områden som Luthagen i Uppsala, Tullinge trädgårdsstad och Stadsparken i Mariefred som bra förebilder. När vi nu bygger det nya Knivsta så har vi ett ansvar att bygga områden där barn ska leka och växa upp med goda uppväxtvillkor, och där människor ska arbeta, promenera, leva och åldras. Det är de goda stadskvaliteter som forskningen visat är avgörande för att människor ska trivas.

Framgångsfaktorerna är att det ska vara trivsamt gestaltat; grönt, utan för mycket insyn i bostäderna, med tydliga avgränsningar mellan privata och offentliga ytor och utan otrygga platsbildningar. Om ett område inte har en hög grad av någon av dessa kvaliteter vill inte människor bosätta sig där om de har möjlighet att välja att bo någon annanstans. Det lägger grunden för bostadsområden som ingen bryr sig om och som riskerar att förfalla.

Vårt förslag till stadsutvecklingsstrategi är beslutat av Kristdemokraternas partiavdelningsstyrelse vintern 2021. För att förslaget ska kunna bli verklighet behöver uppdraget för förvaltningens arbete med stadsutvecklingsstrategin ändras i grunden. Vi jobbar för att det ska ske.