• Förtätning av kommunhuset fel enligt KD – och företagarföreningen

Många Knivstabor vill ha ett levande centrum och kunna köpa sig en kaffe när tåget är sent. Det verkar dock vara långt borta. Nu blir det kommunala kontor av den enda stationsnära cafélokalen.

I samband med att man förtätar kommunhuset så gör man det fd caféet i bottenplanet till ett kommunala kontor. Att flytta in fler av kommunens medarbetare i samma hus och bli mer resurseffektiv är bra. Men att fatta det här beslutet utan någon dialog med näringslivet överhuvudtaget är fel.
    Den aktuella lokalen är i dagsläget den enda i sitt stycke så nära stationen. Här är det inte lämpligt att ha kommunala kontor, utan i stället önskvärt att ha kommersiell aktör.
    – Vi är inte emot hela beslutet, men ställer oss frågande till att den före detta kafélokalen i bottenplanet ska göras om till ett kommunkontor som man i dagsläget inte ens vet exakt vad det ska användas till. Det här är den bästa lokalen i Knivsta, med direkt stationsnära läge, därför borde en kommersiell aktör få bedriva verksamhet där istället, säger Mimmi Westerlund (KD) till UNT.
    Även Knivsta företagarförening ställer sig frågande i UNT.
    – Ja, det är en attraktiv lokal för företagare. Vi är förvånade över att kommunen inte hörde av sig för att undersöka intresset, , säger Daniel Ceder, vice ordförande i företagarföreningen.
    – Det är lite svårt att förstå varför man måste ha fler kontorsplatser för kommunanställda mitt i centrum. Det folk som bor här önskar sig mest är ju ett levande centrum.
    Vi håller med Daniel. Bättre dialog med näringslivet, och mer liv i centrum!