Årets kristdemokrat från Knivsta

Björn-Owe Björk utsågs till "Årets kristdemokrat" 8 april.

I samband med kristdemokraternas kommun- och landstingsdagar i Västerås 8-9 april utsågs ”Årets kristdemokrat”. I år gick utmärkelsen till kommunalrådet för Knivsta kommun, Björn-Owe Björk.

I motiveringen står att Björn-Owe Björk får priset för framgångarna i det senaste valet då partiets mandat i kommunfullmäktige trefaldigades och väljarstödet ökade med över 80 procent.

Men även om valframgångar är en gemensam förtjänst, så är det Björn-Owe Björks goda ledarskap och förmåga att hålla ihop partiavdelningen där medlemmarna fått möjligheten att utvecklas, som särskilt lyfts fram. Att han blev den mest kryssade politikern i kommunen är en annan faktor som spelat in i bedömningen liksom att han gick från en fullmäktigeplats till en kommunalrådstjänst.

– Det känns oerhört kul. Men jag vill betona att detta inte varit möjligt utan mina partikollegor lokalt. Vi har tillsammans gjort ett fantastiskt jobb som gav utdelning både i valet men också i det dagliga arbetet med att få genomslag av kristdemokratisk politik i styret av Knivsta kommun, säger Björn-Owe Björk.

Förutom ett diplom tog han emot en prischeck på 10 000 kronor.

– Dessa har jag redan skänkt till vår valfond. Förhoppningsvis bidrar pengarna till att KD i nästa val når 15 procent i Knivsta kommun

För fler kommentarer, kontakta:
Björn-Owe Björk
bjorn-owe.bjork@knivsta.se

Mer avancerad lekpark behövs i centrala Knivsta

Hellre nytt styre än folkomröstning

Äldre ska behandlas med respekt – inte utsättas för brott!

Medborgarråd – Ett slag i luften!

M, S och C tar makten över byggnadstakten

Intresse att lyssna på KD saknades