• Bli bättre på nyhet och debatt

Bild som visar olika slags mediekanaler.
    Välkommen till en dag där du vässar dig som debattör. Intranätet gås också igenom av riksorganisationens egen utbildare.

Den 24 oktober klockan 10.45 är alla intresserade välkomna till Knivsta kommunhus för att få lära sig om hur man kan nå ut till väljare och medlemmar med hjälp av PR och debatteknik. Man får även veta hur intranätet kan användas på ett bättre sätt.

KD Knivsta har arbetat mer intensivt med både extern och intern kommunikation under det senaste året. Den egna webben uppdateras regelbundet, debattartiklar slipas till och profileras utifrån bestämda budskap. Även sociala medier används flitigt, både genom slutna grupper och i den lokala debatten.

– Under dagen kommer vi ge en kort orientering i PR-begreppet och visa på hur engagemang och intresse kan skapas för olika frågor med fokus på nyhetsvärdering och olika former av säljande budskap, säger Synnöve Adéll, PR-ansvarig för KD Knivsta.

Det handlar om att lära sig mer om vad en nyhet är men också att förstå hur både förpackning, kanal och innehåll samspelar. Deltagarna får även lära sig grunderna i hur en debattext skrivs och får kunskaper om vad som kan öka spridningen av den.

– För att nå ut som politiker gäller det att förstå vad som berör den enskilde invånaren, men man måste också förstå hur man presenterar en fråga på bästa sätt, säger hon.

KD Knivstas Mimmi Westerlund kommer också att öva deltagarna i muntlig debatteknik, bland annat genom ett särskilt debattspel.

Från parti- och riksdagskansliet deltar nätverkstekniker Mathias Pettersson och föreläser om hur FC Navet (intranätet) kan användas både för nybörjare och för de som vill arbeta mer fördjupat med detta.

Anmäl dig till: pelle.lindstrom@gmail.com senast den 20:e oktober