• ”Kaxigt att inte lyssna på folkviljan”

Kristdemokraterna i Knivsta ser med förvåning att majoriteten av de partier som förlorade röster i valet 2018 nu väljer att styra ihop.
    – Det är ganska kaxigt och visar att de inte har lyssnat på folkviljan, säger Pontus Lamberg, gruppledare för KD Knivsta.

Han blev mycket överraskad när han idag fick beskedet att M, C, S, V och MP valt att styra i Knivsta de kommande fyra åren.

– Vi pratar här om partier som ligger långt ifrån varandra ideologiskt och som ständigt strider om prioriteringar. I en fråga som skolpolitiken ligger exempelvis Moderaterna och Socialdemokraterna liksom Vänsterpartiet ljusår ifrån varandra. När det handlar om skattesatserna och den ekonomiska politiken är skillnaderna nära nog ännu större.

I valet gick KD för andra gången upp kraftigt och ökade med 48,5 procent. Även Knivsta.nu och Liberalerna ökade och fick liksom Kristdemokraterna ett till mandat i kommunfullmäktige. Också SD fick se siffrorna stiga.

Fyrspårsavtalet en ödesfråga

Ödesfrågan som kom att få stor betydelse för valresultatet i Knivsta är hur de olika partierna ser på avtalet med staten om en massiv ökning av antalet bostäder i Knivsta fram till 2057 i samband med fyrspårsavtalet.

– Knivstaborna har visat på en rad olika sätt att de är starkt emot den stora expansionen och valresultatet är en direkt följd av detta. Nu väljer de partier som stödde förslaget och som tappade i röster och mandat att gå ihop och styra. De visar att de inte bryr sig om hur ortsborna ser på samhällsutvecklingen. Det tycker jag är illa.

KD har lagt ett antal veckor på att föra samtal med olika partier för att kunna ingå i ett styre och är idag fjärde största parti. Att kunna regera med alliansen har varit högsta prioritet.

– Självklart vill vi ha en borgerlig politik och tror att de som röstade på M och C också räknade med detta. Nu blir det inte så. Vi lovar att fortsätta vår politiska linje och bedriva en skarp opinionspolitik istället där vi visar på ett bättre alternativ för Knivstaborna, säger Pontus Lamberg.