• KD står upp för sina principer

Kristdemokraterna i Knivsta gick till val på en ekonomi i balans, satsning på skola, vård och omsorg och en mer förnuftig utbyggnadstakt. Detta löfte har vi hållit och vi kommer nu fortsätta vår linje i samarbete med Liberalerna, utan en massiv skattehöjning.

Efter årets succéval där vi fick 12,8 procent, har vi lagt över 70 dagar på att förhandla med andra partier. Det har varit en knepig resa där gamla konflikter har kommit i dagen. Vi ville ha en konstruktiv dialog om ledarskap men möttes med kalla handen.

Istället för att ta itu med problemen valde man att söka nya samarbeten över blockgränsen, något vi beklagar. Det har långt i från alla gånger varit enkelt att framföra åsikter baserat på saker som hänt tidigare år, inte minst då vi bytt ledamöter och ledarskap.

För oss har dock inte makten gått före allt annat.  Ingen kommer kunna anklaga oss för dubbla förhandlingar eller brutna löften. Trots att vi fått samma erbjudanden som andra partier väljer vi att stå upp för våra principer – nej till skattehöjningar och nej till Sverigedemokraterna.

KNU samverkade med SD

I onsdags blev det klart att det lokala partiet Knivsta.nu ingått valsamverkan med SD för att få så mycket makt som möjligt. I gengäld för att SD skulle rösta på dem i valet av andra vice ordförande i kommunstyrelsen, gav de bland annat bort en viceordförandepost i Socialnämnden till Sverigedemokraterna.

Den nämnden hanterar bland annat individärenden för de som står allra längst från samhället, de som bland annat flytt krig för att få en tryggare tillvaro i Knivsta. Eftersom majoriteten lade ner sina röster blev det ett historiskt ställningstagande att välja SD framför före detta allianskollegor.

Visserligen är det praxis att majoriteten inte lägger sig i hur oppositionen fördelar sina poster, men i Uppsala är det precis vad det nya Mittenstyret (S, L, MP) gjort.

Hela det styrets existensberättigande är att SD ska stängas ute från allt inflytande. Där vågade de ta ställning –  inte deras partikamrater i Knivsta.

Skattehöjning väntar

Nu väntar vi en skattehöjning på 70 öre från M, S, V, MP och C. Vi kan förstå att de borgerliga partierna behövt kompromissa för att styret ska hålla – men håller inte med i sak och skulle aldrig stanna kvar i ett samarbete där man tvingas frångå sin ideologi så grovt.

Vi lovar nu att vara ett starkt borgerligt alternativ för Knivstaborna tillsammans med L och kommer ta denna självklara roll som nu har getts oss. Vi hoppas på sakliga debatter och satsar på en ännu starkare valrörelse 2022.

Pontus Lamberg, gruppledare, KD Knivsta