• Med fokus på Alsike barn och ungdomar

Under måndagskvällen knackade medlemmar från Kristdemokraterna på ca 100 hushåll i Alsike för att fråga hur de såg på kommunens utveckling med särskilt fokus på barn och ungdomar. Frågor som i högsta grad är relevanta och som engagerar.

Om förskolan
    Knivstas förskolegrupper är för stora. Sedan 2010 har vi minskat gruppernas storlek med ett halvt barn. Det är dock inte tillräckligt. Våra barngrupper är fortfarande 2,6 barn större än genomsnittet i landet. Så stora barngrupper innebär påfrestningar både för barnens trygghet och för förskolans kvalité.

Detta vill Kristdemokraterna ändra på. Att minska grupperna i förskolan är att satsa på en tryggare miljö för barnen och något som Kristdemokraterna prioriterar.

Även fritidsfrågor engagerar
    Knivstas föreningar engagerar 5000 barn och ungdomar mellan 0-20 år. Dessa föreningar gör ett fantastiskt arbete i att skapa en meningsfull fritid för Knivstas barn och ungdomar. Dessa föreningar kan och bör kommunen stödja genom att bidra till att skapa förutsättningar. Istället för en 350 mnkr arena vid hälsohuset vill vi bygga ytterligare en sporthall. En arena skulle urholka kommunens budget och omöjliggöra framtida stöd till föreningarna och därmed sabotera förutsättningarna för många av nuvarande föreningar.

För den stora ungdomskull som nu finns i Alsike vill vi bygga ett ungdomshus där ungdomar och föreningar tillsammans kan utveckla en meningsfull fritid.

Glatt Alsikegäng

20131008-165801.jpg