• Sålda namnrättigheter på CIK ska utredas efter förslag från KD

    På måndagens möte med kommunstyrelsen i Knivsta behandlades ett ärende om reklam i Knivsta kommuns anläggningar, främst arenan Centrum för Idrott och kultur (CIK). 

    Ursprungsförslaget var att endast erbjuda lokala föreningar som har säsongsbokningar i ishallen, möjlighet att köpa och sälja reklam i tekningsringarna som integreras i isen.

    Kristdemokraterna yrkade på ett tillägg att förvaltningen även utreda ska möjligheterna att:

    • Sälja namnrättigheterna på hel- eller flerårsbasis
    • Möjliggöra för andra aktörer att köpa och sälja reklam på CIK
    • Sälja reklam på husfasaden mot tågspåren

    Moderaterna valde att rösta för och därmed gavs förslagen majoritet, efter att övriga oppositionspartier röstade för förslaget.

    – Vi är mycket glada över detta. Att driva den nya arenan, Centrum för idrott och kultur, kostar ett trettiotal miljoner per år. Samtidigt skär man ned i skola och förskola. Vi är mycket glada att fått gehör för att vidta åtgärder för att i stället öka intänkterna och göra arenan mer lönsam, säger Mimmi Westerlund, gruppledare (KD)