• Vi säger nej till banketten

Kommunstyrelsen i Knivsta har anslagit 200 000 kronor till en bankett för kommunfullmäktiges ledamöter och deras respektive. Detta trots att kommunen vid tillfället beräknades gå back med 22 miljoner kronor. Vi motsätter oss detta. Skatten ska gå till kommunal kärnverksamhet och inte till fest.

Björn-Owe Björk, gruppledare för KD Knivsta

Björn-Owe Björk, gruppledare för KD Knivsta.

Festen ska hållas vid konferensanläggningen Nova Park strax utanför Knivsta tätort med en kuvertkostnad på 943 kronor per person. I detta ingår flera glas vin. En buss planeras sedan skjutsa hem ledamöterna med respektive på kvällen så att de inte ska behöva beställa taxi.

Bakom beslutet står Centern, Moderaterna, Socialdemokraterna och det lokala partiet Knivsta.Nu. Kristdemokraterna var det enda parti som reserverade sig mot beslutet som togs den 2 juni. Skälet till festen – och som lyftes under sammanträdet var att ledamöterna efter mandatperioden förtjänar lite trevligheter.

• Vi kristdemokrater motsätter oss detta. Vi ogillar inte banketter utan tycker att det är fel att politiker ska festa när någon annan betalar.
    • Vi ogillar inte minst att kommunens politiker med deras respektive ska bjudas på mat, vin och fyllebuss samtidigt som kommunen går med kraftigt ekonomiskt underskott.
    • Skatten ska gå till kommunal kärnverksamhet och inte till fest!

Därför har Kristdemokraterna i Knivsta anmält banketten som ska äga rum den 21 november, till Slöseriombudsmannen* för en granskning av om kommunens skattemedel nyttjas på ett lämpligt sätt. Vi tycker också att alla Knivstabor före valet ska få veta hur våra partier hanterar våra skatter.

Björn-Owe Björk, gruppledare KD

Läs mer om banketten i kommunstyrelsens kallelse

* Slöseriombudsmannen granskar hur våra skatter används på uppdrag av Skattebetalarnas förening. Här kan du se filmen: ”Någon annan betalar”.