• Vi välkomnar civilministerns besök på St:a Maria

Den 13 mars gick Socialdemokraterna ut med ett pressmeddelande om att de vill stänga alla skolor som har konfessionella inslag i verksamheten. KD i Knivsta har uppmanat civilministern att mötas i en debatt i frågan och att besöka St:a Maria skola i Alsike, som kan tvingas stänga. Han har nu lovat att besöka skolan.

På en pressträff uttryckte gymnasieminister Anna Ekström (S) och civilminister Ardalan Shekarabi (S) att de är livrädda för den segregation som de ser i det svenska skolsystemet. De påpekade att skolor i landet erbjuder religiös uppfostran eller tävlar i vem som bäst kan recitera religiösa skrifter och att de marknadsför sig utifrån affärsidén att öka segregationen i den svenska skolan.

Trots att det redan idag är förbjudet med konfessionella inslag i undervisningen så vill S gå ett steg längre och nu även förbjuda detta under resten av skoldagen i all skolverksamhet.

– Detta är så omåttligt dumt! Stäng istället skolor som inte lever upp till skollagen, säger Björn-Owe Björk, kommunalråd i KD Knivsta.

Han har uppmanat civilministern som också är Knivstabo att debattera frågan med honom och att följa med på ett besök till skolan för att lära sig mer om hur en konfessionell skola kan fungera. Ministern har ännu inte nappat.

– Han har jämfört dessa slags skolor med skolan i förtryckets Iran och drar nu alla dessa skolor över en kam. Jag anser att han saknar grundläggande kunskaper om dessa skolformer och därför borde besöka skolan på hemmaplan för att få mer kött på benen.

Träffade oroad skolledning

Björn-Owe Björk och Europaparlamentariker Lars Adaktusson (KD) besökte St:a Maria i Alsike den 4 april och möttes av en oroad skolledning.

– De var oförstående till förslaget och kände sig också oroade inför skolans framtid. Vi framförde vår åsikt och sa att vi tycker att det är fel att man istället för att åtgärda verkliga skolproblem, bestämt sig för att försöka stänga ned uppskattade och väl fungerande skolor. Vi anser till skillnad från Socialdemokraterna, att det är kvaliteten i verksamheten och föräldrars och elevers möjlighet att välja skola som är det viktiga, säger Björn-Owe Björk.

Nu har Ardalan Shekarabi berättat för UNT att han kommer att besöka skolan.

– Det är på tiden. Jag hoppas att ministern efter detta tänker ett varv till och inser att det var ett dåligt förslag, säger Björn-Owe Björk.

Läs den debattartikel som Björn-Owe Björk skrivit om frågan tillsammans med bland annat Lars Adaktusson