• Vill ha lugnare byggtakt och central lekplats

Ann Gidlund, nr tio på kommunlistan i Knivsta kommun

Ann Gidlund, 71 år är inte nöjd med utvecklingen i kommunen. Hon anser att fyrspårsavtalet innebär en alldeles för hög byggtakt och att Knivsta själv måste få råda över sin utveckling. Att underlätta för att barnen ska kunna få vettiga aktiviteter på hemorten och ha tillgång till en fin, central lekplats är andra käpphästar.

Ann som står som kandidat nummer tio för KD har suttit som nämndeman i tingsrätten för partiet under nuvarande mandatperiod. Ett hedersamt uppdrag, anser hon:

– Det handlar om att hjälpa till med att skipa rättvisa i samhället, så det är en viktig och ansvarsfull uppgift jag haft, väldigt givande.

Brinner för landsbygdsfrågor

Dessutom har hon funnits med i kommunens valnämnd och även ingått i styrelsen för föreningen ”Upplandsbygd” som beslutar om stöd för olika projekt som utvecklar landsbygden, där EU, svenska staten och den enskilda kommunen delar på finansieringen.

Just landsbygdsfrågorna är ett skäl till varför Ann är kristdemokrat:

– Jag har alltid brunnit för landsbygdsfrågor och här har partiet tagit ett tydligt kliv framåt både i Knivsta och på riksnivå vilket är väldigt roligt.

Vill ha trädgårdsstad

När det gäller Knivsta så är det viktigt att man inte tappar bort trivsamheten och att politiken fortsätter bygga den trädgårdsstad som en gång påbörjades och att man fortsätter bygga småhus. Något som svenskar efterfrågar allra mest i olika enkäter:

– Vi måste växa organiskt. Den utveckling som nuvarande styre röstade för i och med fyrspårsavtalet kan vi inte ha.

–  Vi har en massa frågor som vi behöver fokusera på och lösa i stället. Vi behöver parkeringar och en infrastruktur som hänger med. En lekplats i centrum är också något som skulle betyda mycket för många familjer, det vill jag stötta framöver!

Älskar naturen

På fritiden så älskar Ann som tidigare arbetade på Livsmedelsverket, att vara ute i naturen med make, barn och barnbarn. Att ta en tur ut i båten och att plocka svamp är några aktiviteter som höjer livskvaliteten.

– Sedan är det ju trädgården, vi har en stor trädgård, och så är jag aktiv i Haga hembygdsförening, där vi sysslar mycket med olika hantverk.