• Centrum utan bilar? Nej-men fler gågator!

Ur Sydsvenskan

”– Man talar om en bilmjuk zon där bara tillgänglighetstrafik ska tillåtas. Det är inte helt klart vad det är för något, men som jag tolkar det kommer det att slå mot handeln. Att det inte kommer att finnas möjligheter att köra fram med bil till butikerna, säger Gunnar Brådvik (KD) som krävde att denna del av strategin arbetas om.

Han påpekar att en hel del enskilda handlare varit skeptiska till detta.

– Handeln kring Botulfsplatsen, dit man inte längre kan ta bussen, har rapporterat kraftigt minskad omsättning, säger han.

Gunnar Brådvik befarar att trafiken kommer att ledas till Nova i stället för till stadskärnan.

– Då har man inte vunnit mycket mer än att man har flyttat bilarna.

I stället för att göra stadskärnan bilfri – som Gunnar Brådvik menar att strategin innebär – kan fler gågator inrättas.

– I stället för ”bilmjuk” zon kan man ha en mjukare strategi.”

SDS: Fotnot: I en tidigare version av artikeln framstod det som om Handelsföreningen skulle ha tagit ställning för tankarna på en bilmjuk zon där endast tillgänglighetstrafik ska tillåtas. Det stämmer inte. Handelsföreningen ställer sig däremot positiv till idén om långtidsparkering utanför centrum och att endast korttidsparkering ska tillåtas i stadskärnan.