• Ett svek när viktiga delar i samhället inte fungerar

Publicerad i Skånska Dagbladet den 10 september 2017.

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor säger att partiet går till val på att återupprätta välfärdslöftet.
    – Jag förstår att många känner sig svikna över att viktiga delar i samhället inte fungerar som det ska.

Hon hann inte till valkickoffen i Hörby, men hann träffa Skånskan kort på köpcentret Emporia i Hyllie innan ett studiebesök på ideellt drivna äldreboendet Hyllie Park.
    Ebba Busch Thor väcker viss uppståndelse bland lördagsshopparna. Fansen smygfotograferar lite diskret.

Kommande året blir intensivt för partiledaren, som redan hunnit med fem valupptaktsmöten. Hon blev tvåbarnsmamma så sent som i februari så det är tufft.
    Ebba Busch Thor hör hela tiden av människor som vittnar konkret om brister i välfärden, säger hon:
    – När folk ringer polisen och vill ha hjälp får de höra att de inte ska räkna med att det kommer någon. Att de är för få poliser, och att de prioriterar andra brott.
    Sak samma inom vård och omsorg:
    – Alldeles för många berättar att de har en gammal mamma som inte fått plats på ett vårdboende. Och alldeles för många oroar sig för att inte få plats på en förlossningsavdelning – trots att de är höggravida. Både i norr och söder. Det där är saker vi måste ta tag i! säger Ebba Busch Thor.

Huvudmålet för partiet i en alliansregering är att reparera välfärdens kärna i Sverige. Kd går till val på färre löften än förr. Ett rör äldreomsorgen. En miljard satsas på att få kommunerna att bygga fler äldreboenden.
    Partiledaren oroas över ny statistik som visar att det år 2030 kan vara 43 000 gamla svenskar utan vårdboendeplats, lika många som bor i Trelleborg. 20 000 blir det om inget görs – 23 000 platser till försvinner om Reepalu-utredningens förbud mot vinster i välfärden blir av.

Inom sjukvården reagerar hon över alla läkare, sjuksköterskor och barnmorskor som vittnar om att de saknar tid att vårda patienterna. Lösningen enligt Kristdemokraterna är att införa något de kallar vårdserviceteam.
    – De ska gå in och avlasta sjuksköterskor och barnmorskor från sådant som är utöver vården. Det kan handla om att beställa lunch, fylla på medicinlager, transportera patienter och att städa, säger Ebba Busch Thor.
    KD vill som enda parti avskaffa landstingens sjukhusansvar. Vården fördelas orättvist för att resurserna inte samordnas, anser man.
    – Det kan avgöra vilken chans man har att överleva cancer. Vi är för privata alternativ – men huvudansvaret ska ligga på staten.

Trygghet är viktigt i Kristdemokraternas valsatsning. Ebba Busch Thor anser att Sverige har en avancerad kriminalitet som partiet vill göra något åt.
    Vart tredje mord som begås på kvinnor idag är ett hedersmord – uppemot hälften av alla inbrott begås av ligor.
    – Vi måste finansiera 10 000 nya poliser i Sverige.

Ebba Busch Thor berättar att hon besökte Göteborgsstadsdelen Tynnered i veckan där det precis varit en skottlossning.
    – Jag fick höra att föräldrar inte släpper ut sina barn för att leka om de inte ser att där är poliser! Många blir heligt förbannade när de får höra det – och jag förstår att folk känner sig övergivna. Det krävs både fler poliser, mer socialt arbete och stöd till den ideella sektorn, säger Ebba Busch Thor.
    KD vill ta bort den extra höga inkomstskatten som pensionärerna har.
    – Vi är enda partiet som vill ta bort pensionärsskatten fullt ut och som har finansierat det i budgeten, säger hon.
    Socialdemokraternas löfte att göra detsamma ger hon inte mycket för.
    – De säger att det ska ske när Sverige har Europas lägsta arbetslöshet. Det vill säga aldrig, säger Ebba Busch Thor.

S hakade även på förslaget om 10 000 nya poliser.
    – Först kallade de vårt förslag sifferbingo! Men vårt förslag är bättre, vi vill ha 10 000 poliser, de vill ha 10 000 fler polisanställda, det vill säga att 4 000 av dem är civilanställda.
    Opinionssiffrorna varierar. Ebba Busch Thor ser en trend där partiet belönas när man vågar ta upp frågor om vad som är rätt och fel.
    – Det handlar inte bara om juridik utan om vad som är etiskt försvarbart. Till exempel vad gäller försvarsministerns agerande. Vi behöver ta sådana diskussioner mer. Där skiljer vi oss från de andra partierna. Vi har alltid diskuterat värderingar.