Hans Eklind (KD): Ett bra bistånd är effektivt

”Ett orosmoln som växer sig allt större är att flera politiska partier ifrågasätter det svenska biståndets omfattning. Motsatsförhållandet mellan att säkra upp vår egen välfärd och ett svenskt bistånd är uppdiktat. Politiken kan fortsatt prioritera, och som ett rikt land kan vi möta behov hos människor som lever i fattigdom och förtryck. Det är dock mer än rimligt att se över hur biståndet genomförs och möter de mål som finns. Ett effektivt bistånd är ett bra bistånd.”

Det skriver Hans Eklind i veckans nummer av Hemmets vän. Läs gärna mer nedan.

KDK: Förtrycket ökar i pandemin

”I skuggan av coronapandemin greppar hot, våld och förtryck ett allt hårdare tag om flera kvinnor, ungdomar och barn i Sverige. Det finns platser där isoleringen av smittskyddsskäl, drabbar dessa grupper extra hårt. Det är hemma hos dem som lever i karantän tillsammans med någon som förtrycker, bland annat har Kvinnohuset i Örebro under hösten sett en ökning av kvinnor och barn som söker hjälp för fysisk och psykisk misshandel, ett projekt med två deltidsanställda kuratorer pågår för att kunna hjälp fler.”

Det skriver Kristdemokratiska kvinnoförbundet Örebro län i dagens NA tillsammans med förbundsordförande Sarah Havneraas. Läs artikeln på na.se och nedan.

Ingen ska behöva fira jul på gatan!

Hemlösa är bland de mest utsatta i vårt samhälle, både socialt och ekonomiskt. Vem som hamnar i hemlöshet förändras, för en del handlar det endast om att man saknar bostad men i övrigt har ett helt fungerande liv. En del hemlösa lever med beroendeproblematik och eller psykisk ohälsa.

Om vikten av bostad och hemlöshetsproblematiken skriver Markus Lundin, Margareta Andergard och Michael Anefur i Lindenytt. Läs hela artikeln nedan.

Coronakrisen har blivit en kvinnofridskris!

”Uppmaningen att helst bara umgås med personer i sitt eget hushåll är för många en fara, om man lever ihop med någon som vill hota, kontrollera och skada. 7 av 10 kvinnor som mördades i Sverige förra året mördades av sin partner. När mer tid nu tillbringas i hemmet till följd av coronapandemin, riskerar siffrorna för 2020 att bli högre.
Kvinnorättsorganisationer världen över larmar om att situationen för många våldsutsatta förvärras i samband med att man isoleras hemma.
Innan pandemin hade totalt Unizons jourer i Sverige nära 122 000 stödkontakter bara under 2019. Våldet mot kvinnor har allt annat än avstannat. ”
Läs gärna nedanstående artikel av kvinnoförbundets förbundsordförande Sarah Havneraas och distriktsordförande Erica Gidlöf tidigare publicerad i tidningen Alltinget!

Kristdemokraterna: Krafttag mot bedrägerierna mot äldre krävs!

”Bedrägerier är det brott som ökat mest de senaste tio åren. År 2010 anmäldes drygt 100 000 bedrägerier. Nu är den siffran närmare 250 000. Ökad kortanvändning och internetshopping är två svar på varför. En annan, betydligt tråkigare uppgift, är att antalet dömda personer under samma period halverats. Från 3 000, till drygt 1 500. ” Läs gärna artikeln av Lars O Molin, Andreas Carlsson och Birgitta Nordvall nedan som också publicerats i dagens NA.

Regionen måste planera för fortsatt god vård i framtiden

Vi tror att de allra flesta i vårt län har sett hur hälso- och sjukvården har kunnat hantera coronapandemin med fantastiska insatser av personalen. Vi har fått hantera en helt ny sjukdom som belastat vår organisation extremt hårt. Tack vare många medarbetares kompetens, flexibilitet och vilja klarade vi av den mycket tuffa situationen, Ja, regionen har visat sin styrka.
I veckan skrev Ewa Sundkvist (KD), Andreas Svahn (S), Karin Sundin (S) och Torbjörn Ahlin om vikten av att hantera ekonomin även i kriser.  Läs hela artikeln nedan och på NA.se

Ingen kvinna ska behöva gömma sig!

Så stoppar vi våldsvågen!

Idag skriver Kristdemokraterna Markus Lundin och Margareta Andergard tillsammans med Ebba Busch och Andreas Carlsson om hur vi kan arbeta med att stoppa våldsvågen. Läs hela artikeln nedan.