Open art bidrar till debatt, upplevelser och möten

Ibland funderar jag på om kristdemokraten Behcet Barsom visste vad han satte igång den där dagen då han gick och talade med dåvarande konstchefen om sin vision. Visionen om att föra ut konsten till medborgarna, det som skulle bli fröet till Open Art. Sedan utställningen invigdes har det publicerats nyhetsartiklar, insändare och recensioner nästan dagligen. Och det bara i NA. Konsten engagerar, berör och skapar samtal. Läs mer

Terminens sista fullmäktige genomfört

Regionråd Behcet Barsom understryker bland annat äldresatsningarna och sätter fokus på ansvarsfullhet.

Förra veckan diskuterade Regionfullmäktige bland annat Delårsrapport, Målbild för Hälso- och sjukvård i Örebro län, tillbyggnad av Campus vid USÖ, interpellationer och motioner, däribland situationen på Karlskoga lasarett. Många kristdemokrater deltog aktivt i debatten!

Tack för ert stöd i valet till Europaparlamentet!

Kristdemokraterna fick 8,6 % av rösterna i Europaparlamentsvalet vilket resulterade i två mandat. Sara Skyttedal och David Lega är nu invalda i parlamentet, stort grattis! I vårt län gick det ännu bättre med 8,9% av rösterna. Vår egen toppkandidat Soheila Fors gjorde en fantastisk insats och blev partiets tredje mest kryssade person i EP-valet. Vi vill därför tacka alla väljare som röstade på oss, alla medlemmar som funnits med en tid och nya som tillkommit och alla valarbetare som hjälpte till och bidrog till att både valrörelsen och valresultatet blev till en framgång! Stort tack!

Budget och verksamhetsplan 2019 beslutad i regionfullmäktige

Regionråd Behcet Barsom understryker bland annat äldresatsningarna och sätter fokus på tillgänglighet.

Igår beslutades majoritetens budget i regionfullmäktige där många kristdemokrater argumenterade för bl a äldresatsningar med mobila team, ökad digitalisering och en jämlik och jämställd utveckling och välfärd i vårt län. En budget som tar ansvar och som bygger på respekten för alla människors lika värde och på solidaritet med våra medmänniskor och kommande generationer!

Läs hela budgeten nedan!

BUDGET.2019

Ledig tjänst

Vill du jobba med politik?

Kristdemokraterna i Örebro län söker ombudsman/politisk sekreterare.

Är du samhällspolitiskt intresserad? Intresserad av att jobba med sjukvårds- och utvecklingsfrågor i Region Örebro län? Att utveckla länets partiavdelningar? Delar du Kristdemokraternas värderingar? Då kanske du är den vi söker!

Kristdemokraterna i länet söker en person som vill dela sin tid mellan att vara ombudsman för Distriktsavdelningen och vara politisk sekreterare knuten till vårt regionråd i Region Örebro län.

Arbetet kräver att du är engagerad, noggrann, har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, kan arbeta självständigt och i grupp. Kort sagt – att du är bra på att inspirera och arbeta tillsammans med andra för att uppnå partiets mål.

Exempel på arbetsuppgifter som ombudsman:

• Jobba med organisation, utbildning, kampanj och politik tillsammans med våra partiavdelningar, ungdoms- senior- och kvinnoförbund.
  • Tillsammans med distriktsstyrelsen planera och genomföra distriktets verksamhetsplan och kommande valplan.
  • Ansvara för att kommunicera vår politik internt och externt.

Exempel på arbetsuppgifter som politisk sekreterare:

• Stödja partiets Regionråd, fullmäktigegrupp och övriga förtroendevalda i regionen.
  • Vara delaktig i politikutvecklingen i regionen och ta fram underlag för debattartiklar, flygblad, pressmeddelanden, m.m.
  • Sköta sociala medier och kontakter med pressen.

Tjänsten är en visstidsanställning under mandatperioden (50%+50%), med

Kristdemokraternas Distriktsavdelning och Region Örebro län som arbetsgivare.  Start i början på 2019 enligt överenskommelse. Tjänsten innebär oreglerad arbetstid, kvälls- och helgarbete förekommer. Körkort och tillgång till bil är nödvändigt. Placeringen är vid Kristdemokraternas distriktskansli på Köpmangatan 27 , samt på regionens kansli på Eklundavägen 2, båda i Örebro

. Regionen Örebro län tillämpar lön enligt reglemente. Kristdemokraterna i Örebro län tillämpar individuell lönesättning.

Skriftlig ansökan med

CV och löneanspråk skickas senast den 10 december 2018 till bo.rudolfsson@kristdemokraterna.se (070-5809392) eller per brev till: Kristdemokraterna i Örebro län, Köpmangatan 27, 1 tr, 702 23 ÖREBRO. Märk kuvertet med: Ombudsman/politisk sekreterare

Extra distriktsårsmöte

Lördag 24 nov kl 9:00 har distriktets utbildningsdag och extra årsmöte.

På Livin hotell järnvägsgatan Örebro
9:00 Kaffe och smörgås
09.30 Seminariepass 1
10.45 Paus(frukt och vatten)
11.00 Seminariepass 2
12.15 Lunch
13.30 Extra årsmöte
15:00 Eftermiddagsfika

Seminarier:

Conny Brännberg
”Att leda människor och möten”. Goda råd från en erfaren ordförande

Marcus Jonsson
”Etikettera för allt i vär(l)den” Om kristdemokratisk ideologi.

Det hundraåriga vänsterstyret i Region Örebro län är brutet!

KD: ”Känner oss trygga”

Det hundraåriga vänsterstyret i Region Örebro län är brutet!
Kristdemokraterna går in i blocköverskridande samarbete med Centerpartiet och Socialdemokraterna under kommande mandatperiod.

– För mig är det här samarbetet inget konstigt, det känns tryggt. Vi har fört samtal och kommit fram till en gemensam plattform. Inriktningen är väldigt klar och tydlig. Jag är extra glad över att tillgänglighetsfrågan och nära vård är så tydlig i den plattformen. Det är viktigt att vi rustar oss redan nu för att möta framtida utmaningar, säger Behcet Barsom, regionråd KD

Rädda LSS

Den 15 december presenteras LSS-utredningen men redan nu beskriver utredaren Gunilla Malmborg några av förslagen som de överväger i en debattartikel på Svenska Dagbladet. Förslag som innebär att barn under 16 år och personer som behöver hjälp som kräver ingående kunskaper om funktionsnedsättning kan komma att förlora rätten till assistansersättning. Dessutom föreslås kommunerna ta över ansvaret för nya insatser för dessa personer.

Vi är inte övertygade om att det nya stödet kommer ge ett bättre stöd än dagens personliga assistans. Vi befarar också att många kommuner kommer få svårt att hantera de ökade kostnaderna som förändringen kommer att medföra. Om kommunerna inte klarar av att ge ett fullgott stöd kommer familjer som redan idag kämpar för att klara vardagen få det ännu svårare.

I sin debattartikel skriver utredaren Gunilla Malmborg att förslagen utgår från den enskildes rättigheter och att de kommer ge ett mer ändamålsenligt stöd till personer med funktionsnedsättning. Om det ligger verklig mening bakom de orden är det dags att börja lyssna på de kraftiga protesterna från de som berörs av förslagen.

Vi kristdemokrater lyssnar och lovar göra allt i vår makt för att hjälpa de drabbade tillbaka till ett liv där de kan lita på att de får det stöd de behöver och har rätt till enligt LSS. I ett första steg har vi lagt ett så kallat utskottsinitiativ i Socialutskottet. Vår önskan och förhoppning är att samtliga partier är redo att omvandla valrörelsens vackra ord till handling och stöda initiativet. De drabbade och deras familjer kan inte vänta längre!

Pia Steensland, KD, riksdagsledamot och talesperson för LSS-frågor

Kristdemokraterna går framåt i Länets kommuner

Kristdemokraterna går starkt framåt i länets kommuner. Särskilt i Laxå blev det en markant ökning av mandat.

Mandatfördelning:
Askersund 2
Degerfors 1
Hallsberg 2
Hällefors 0
Karlskoga 2 (+1)
Kumla 3 (+1)
Laxå 12 (+6)
Lekeberg 2
Lindesberg 2 (+1)
Ljusnarsberg 0
Nora 1
Örebro 5 mandat (+1)

Totalt ökar vi med 10 kommunmandat.