Premiär för Länstrafikens nya vita bussar!

Nu börjar en ny era för kollektivtrafiken i Örebro län. Sedan i måndags drivs bussdepån i Odensbacken och dess tillhörande trafik av Svealandstrafiken, ett bolag ägt till hälften av Region Örebro Län. 24 nya vita bussar rullade ut från depån och om drygt en månad kommer även trafiken som utgår från Örebro också drivas på samma sätt.

Vi kristdemokrater tror på den direkta påverkan vi i regionen kan ha på hur trafiken utvecklas genom ett eget bussbolag tillsammans med Västmanland, då det kan skapa bättre möjligheter till anpassningar och löpande förbättringar. En god service och ett excellent bemötande står i centrum.

– Det ska vara lätt och smidigt att ta sig till och från skola och arbetsplats, därför tror vi på en kollektivtrafik för framtiden där vi har starka stråk med täta turer både på landet och inne i staden, säger Magnus Lagergren (KD) vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Ett starkt civilsamhälle behövs mot ensamhet

NA har i en artikelserie på fyra artiklar belyst olika former av ensamhet. Vi är glada att problemet lyfts och som artiklarna visar kan ensamhet ta sig olika uttryck. Det kan vara som Matilda i övergången mellan ung och vuxen när alltfler vänner får familj, det kan vara som Christoffer då en anhörig dör, det kan handla om psykisk ohälsa eller att annat tar tid och kraft eller det kan helt enkelt handla om att alltfler vänner och släktingar avlidit och att man därigenom fått ett mindre umgänge.

Open art bidrar till debatt, upplevelser och möten

Ibland funderar jag på om kristdemokraten Behcet Barsom visste vad han satte igång den där dagen då han gick och talade med dåvarande konstchefen om sin vision. Visionen om att föra ut konsten till medborgarna, det som skulle bli fröet till Open Art. Sedan utställningen invigdes har det publicerats nyhetsartiklar, insändare och recensioner nästan dagligen. Och det bara i NA. Konsten engagerar, berör och skapar samtal. Läs mer

Terminens sista fullmäktige genomfört

Regionråd Behcet Barsom understryker bland annat äldresatsningarna och sätter fokus på ansvarsfullhet.

Förra veckan diskuterade Regionfullmäktige bland annat Delårsrapport, Målbild för Hälso- och sjukvård i Örebro län, tillbyggnad av Campus vid USÖ, interpellationer och motioner, däribland situationen på Karlskoga lasarett. Många kristdemokrater deltog aktivt i debatten!

Tack för ert stöd i valet till Europaparlamentet!

Kristdemokraterna fick 8,6 % av rösterna i Europaparlamentsvalet vilket resulterade i två mandat. Sara Skyttedal och David Lega är nu invalda i parlamentet, stort grattis! I vårt län gick det ännu bättre med 8,9% av rösterna. Vår egen toppkandidat Soheila Fors gjorde en fantastisk insats och blev partiets tredje mest kryssade person i EP-valet. Vi vill därför tacka alla väljare som röstade på oss, alla medlemmar som funnits med en tid och nya som tillkommit och alla valarbetare som hjälpte till och bidrog till att både valrörelsen och valresultatet blev till en framgång! Stort tack!

Budget och verksamhetsplan 2019 beslutad i regionfullmäktige

Regionråd Behcet Barsom understryker bland annat äldresatsningarna och sätter fokus på tillgänglighet.

Igår beslutades majoritetens budget i regionfullmäktige där många kristdemokrater argumenterade för bl a äldresatsningar med mobila team, ökad digitalisering och en jämlik och jämställd utveckling och välfärd i vårt län. En budget som tar ansvar och som bygger på respekten för alla människors lika värde och på solidaritet med våra medmänniskor och kommande generationer!

Läs hela budgeten nedan!

BUDGET.2019

Ledig tjänst

Vill du jobba med politik?

Kristdemokraterna i Örebro län söker ombudsman/politisk sekreterare.

Är du samhällspolitiskt intresserad? Intresserad av att jobba med sjukvårds- och utvecklingsfrågor i Region Örebro län? Att utveckla länets partiavdelningar? Delar du Kristdemokraternas värderingar? Då kanske du är den vi söker!

Kristdemokraterna i länet söker en person som vill dela sin tid mellan att vara ombudsman för Distriktsavdelningen och vara politisk sekreterare knuten till vårt regionråd i Region Örebro län.

Arbetet kräver att du är engagerad, noggrann, har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, kan arbeta självständigt och i grupp. Kort sagt – att du är bra på att inspirera och arbeta tillsammans med andra för att uppnå partiets mål.

Exempel på arbetsuppgifter som ombudsman:

• Jobba med organisation, utbildning, kampanj och politik tillsammans med våra partiavdelningar, ungdoms- senior- och kvinnoförbund.
  • Tillsammans med distriktsstyrelsen planera och genomföra distriktets verksamhetsplan och kommande valplan.
  • Ansvara för att kommunicera vår politik internt och externt.

Exempel på arbetsuppgifter som politisk sekreterare:

• Stödja partiets Regionråd, fullmäktigegrupp och övriga förtroendevalda i regionen.
  • Vara delaktig i politikutvecklingen i regionen och ta fram underlag för debattartiklar, flygblad, pressmeddelanden, m.m.
  • Sköta sociala medier och kontakter med pressen.

Tjänsten är en visstidsanställning under mandatperioden (50%+50%), med

Kristdemokraternas Distriktsavdelning och Region Örebro län som arbetsgivare.  Start i början på 2019 enligt överenskommelse. Tjänsten innebär oreglerad arbetstid, kvälls- och helgarbete förekommer. Körkort och tillgång till bil är nödvändigt. Placeringen är vid Kristdemokraternas distriktskansli på Köpmangatan 27 , samt på regionens kansli på Eklundavägen 2, båda i Örebro

. Regionen Örebro län tillämpar lön enligt reglemente. Kristdemokraterna i Örebro län tillämpar individuell lönesättning.

Skriftlig ansökan med

CV och löneanspråk skickas senast den 10 december 2018 till bo.rudolfsson@kristdemokraterna.se (070-5809392) eller per brev till: Kristdemokraterna i Örebro län, Köpmangatan 27, 1 tr, 702 23 ÖREBRO. Märk kuvertet med: Ombudsman/politisk sekreterare

Extra distriktsårsmöte

Lördag 24 nov kl 9:00 har distriktets utbildningsdag och extra årsmöte.

På Livin hotell järnvägsgatan Örebro
9:00 Kaffe och smörgås
09.30 Seminariepass 1
10.45 Paus(frukt och vatten)
11.00 Seminariepass 2
12.15 Lunch
13.30 Extra årsmöte
15:00 Eftermiddagsfika

Seminarier:

Conny Brännberg
”Att leda människor och möten”. Goda råd från en erfaren ordförande

Marcus Jonsson
”Etikettera för allt i vär(l)den” Om kristdemokratisk ideologi.