KD: Sveriges alla kvinnor förtjänar ett säkrare samhälle

Kulturen skapar livskraft mellan generationer!

Vi kristdemokrater pratar ibland om kultur för äldre och kultur som stärkande kraft för hälsan. Men vad är egentligen kultur för dagens äldre?

Ordet kultur kommer från latinet och kan definieras som ”bearbetning”, ”odling” och ”bild­ning”. Begreppet används till uttryckssätt som sång, musik, litteratur, men också ”levnadssättet hos ett helt samhälle”. Kort sagt – i vid bemärkelse all mänsklig aktivitet! Visst ska vi skydda och vårda våra äldre, men skydda måste också kompletteras med att stärka och att se varje unika persons egenskaper, värde och intresse. Vi människor är ande, kropp och själ – hela livet.

Om detta skriver Erica Gidlöf, Gunbritt Parsmo och Malin Silén i veckans nummer av Hemmets vän. Läs artikeln på länken eller nedan.

Så ska vi stoppa de kriminella företagen

Kristdemokraterna presenterar nu förslag för att komma åt arbetslivskriminaliteten med arbetsmiljöbrott, bidragsbrott och ekonomisk brottslighet. Problem som bara växer under Morgan Johansson och Eva Nordmarks styre. Hans Eklind skriver idag med Ebba Busch och Andreas Carlsson i Aftonbladet.

”Det är hög tid att det svenska samhället tar krafttag mot arbetslivskriminaliteten och räddar de hederliga företagen och deras medarbetares arbetstillfällen. Att fuska och fiffla ska inte löna sig. Man ska kunna lita på Sverige.”

Läs hela artikeln på Aftonbladets hemsida och nedan.

Lyssna också gärna på detta radioinslag.

Migrationspolitiken måste stå i relation till integrationskapaciteten

”Kristdemokraterna vill se en kraftig minskning av söktrycket till Sverige. Ett svenskt asylmottagande behöver stå i relation till vår integrationskapacitet, annars riskerar människor att slussas in i ett utanförskap. En stram migrationspolitik krävs för att klara de integrationspolitiska utmaningarna. Vår förmåga att klara dessa är avgörande för att kunna ha en fortsatt human och ordnad migrationspolitik.”

Det skriver Hans Eklind i NA som svar på en tidigare ledare.

Regionbudget presenterad

Förra veckan presenterade Kristdemokraterna i den styrande majoriteten sin budget för 2022. Det är med glada miner som vi kan presentera dessa historiska satsningar! I synnerhet hälso- och sjukvård men också arbete, kultur, infrastrukturfrågor och inte minst våra medarbetare.

Samarbete för Sveriges skull!

Migrationspolitiken har en osvik­lig förmåga att locka fram de mest knepiga och sorgliga uttalanden. Statsminister Stefan Löfven stod för ett svårslaget sådant när han påstod att de sju förslag som Kristdemokraterna, Moderaterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna enats om visade att ”det är tydligt att Jimmie Åkesson håller i taktpinnen”. Det statsministern inte berättade var att Social­demokraterna drivit och röstat fram sex av de sju förslagen.

Det skriver riksdagsledamot Hans Eklind i tidningen Hemmets vän. Läs artikeln på tidningens hemsida eller nedan.

Hans Eklind: Ny regering kan förbättra rättssäkerheten för konvertiter

”Alltsedan jag blev riksdagsledamot 2018 har jag på olika sätt försökt förbättra rättssäkerheten för konvertiter. Jag har kritiserat Migrationsverkets fokus på kunskapsfrågor för att avgöra om en konversion ägt rum eller inte, detta då tron främst är relationell. Arbetet har rönt vissa framgångar, men jag är övertygad om att det krävs en ny regering med Kristdemokraterna för att få till nödvändiga förändringar. ”

Det skriver Hans Eklind i Hemmets vän den 22 april. Läs gärna hela artikeln på tidningens hemsida samt nedan.

Våra associerade förbund: Öka tryggheten för kvinnor, unga och äldre

Sverige förtjänar bättre en den politik som fört oss till den situation vi har i dag.

Det menar Andreas Carlsson riksdagsledamot och rättspolitisk talesperson för Kristdemokraterna som tillsammans med distriktsordföranden för våra tre associerade förbund, Lars O Molin, Erica Gidlöf och Hampus Wadman skriver om den stigande brottsligheten i dagens NA. Läs artikeln på NA.se och här nedan. Läs mer

Regionens bokslut över ett år färgat av Coronaviruset

Aldrig i modern tid har förutsättningarna för Region Örebro län ändrats så drastiskt som när viruset covid-19 fick spridning under 2020. Samtidigt blev vårt uppdrag tydligare än någonsin när fokus att rädda liv i sjukvården och det förebyggande arbetet fick nästan allt fokus. Vi i regionledningen är otroligt stolta över medarbetarnas prestation och utan god samarbetsförmåga och tydligt ledarskap hade vi inte klarat krisen lika bra.
Det skriver regionråd Behcet Barsom (KD) tillsammans med sina kollegor i majoriteten i dagens NA.