Ingen kvinna ska behöva gömma sig!

Så stoppar vi våldsvågen!

Idag skriver Kristdemokraterna Markus Lundin och Margareta Andergard tillsammans med Ebba Busch och Andreas Carlsson om hur vi kan arbeta med att stoppa våldsvågen. Läs hela artikeln nedan.

Så stoppar vi stöldligorna

Sommar betyder tid för semester och strandhäng. Dessvärre innebär den också högsäsong för internationella stöldligor. Även om reserestriktionerna med anledning av covid-19 försvårat för dem, kommer de passa på att begå inbrott och stölder när hus och hem står tomma.

Det skriver Ebba Busch, Andreas Carlsson, Martin Pettersson och Angelica Carlsson i dagens NA. Läs mer på na.se samt nedan.

KD: Så stoppar vi hedersförtryck

”Hedersförtryckets omfattning måste mätas. Därtill måste kommunerna ha handlingsplaner för att upptäcka barn som riskerar att föras utomlands”

Det skriver Kristdemokraterna Désirée Pethrus, Soheila Fors och Erica Gidlöf i dagens Nerikes Allehanda. Läs hela gärna artikeln nedan samt på NA.se

Hemestra i Bergslagen i sommar!

Nu är vi inne i semesterperioden och många ser fram emot en skön ledighet. Ofta förknippas semester med resor, men i dessa tider kan det vara värt att påminna om att semestern lika gärna kan handla om att göra något annorlunda på hemmaplan. Gör någonting du inte brukar! Vi kristdemokrater i norra länsdelen vill därför passa på att påminna om allt som finns att upptäcka i vår del av Örebro län.

Det skriver Markus Lundin, Urban Eriksson och Gelitte Rugero, kristdemokrater i norra länsdelen i Lindenytt. Läs hela artikeln i länken samt nedan.

Skapa hopp i väntan på det vardagliga!

Nu har många semester, medan andra fortfarande sliter med jobb på sjukhus, på äldreboenden eller på det allra första sommarjobbet. Skolavslutningarna är över, prästkragarna lyser på ängarna och samtidigt är mycket är ovant och annorlunda.

Det skriver Malin Silén (KD) i en artikel i Nerikes Allehanda nyligen.

Stärk de mobila sjukvårdsteamen!

”Med stor glädje ser vi nu frukten av det som vi har prioriterat så länge, nämligen mobila team. I den senaste rapporten om de mobila teamen fastställs att konceptet med ett team som består av flera medicinska professioner som besöker patienter tillsammans skapar en effektivare sjukvård. Vi har länge drivit utvecklingen av mobila team i regionen med fokus på länets äldre och funktionshindrande med omfattande behov.”

Det skriver Kristdemokraterna Ewa Sundkvist, Markus Lundin, Rose-Marie Wilnerzon-Thörn och Erica Gidlöf i dagens e-upplaga av NA. Läs hela artikeln här nedan och på na.se