Kristdemokraterna: Krafttag mot bedrägerierna mot äldre krävs!

”Bedrägerier är det brott som ökat mest de senaste tio åren. År 2010 anmäldes drygt 100 000 bedrägerier. Nu är den siffran närmare 250 000. Ökad kortanvändning och internetshopping är två svar på varför. En annan, betydligt tråkigare uppgift, är att antalet dömda personer under samma period halverats. Från 3 000, till drygt 1 500. ” Läs gärna artikeln av Lars O Molin, Andreas Carlsson och Birgitta Nordvall nedan som också publicerats i dagens NA.

Regionen måste planera för fortsatt god vård i framtiden

Vi tror att de allra flesta i vårt län har sett hur hälso- och sjukvården har kunnat hantera coronapandemin med fantastiska insatser av personalen. Vi har fått hantera en helt ny sjukdom som belastat vår organisation extremt hårt. Tack vare många medarbetares kompetens, flexibilitet och vilja klarade vi av den mycket tuffa situationen, Ja, regionen har visat sin styrka.
I veckan skrev Ewa Sundkvist (KD), Andreas Svahn (S), Karin Sundin (S) och Torbjörn Ahlin om vikten av att hantera ekonomin även i kriser.  Läs hela artikeln nedan och på NA.se

Ingen kvinna ska behöva gömma sig!

Så stoppar vi våldsvågen!

Idag skriver Kristdemokraterna Markus Lundin och Margareta Andergard tillsammans med Ebba Busch och Andreas Carlsson om hur vi kan arbeta med att stoppa våldsvågen. Läs hela artikeln nedan.

Så stoppar vi stöldligorna

Sommar betyder tid för semester och strandhäng. Dessvärre innebär den också högsäsong för internationella stöldligor. Även om reserestriktionerna med anledning av covid-19 försvårat för dem, kommer de passa på att begå inbrott och stölder när hus och hem står tomma.

Det skriver Ebba Busch, Andreas Carlsson, Martin Pettersson och Angelica Carlsson i dagens NA. Läs mer på na.se samt nedan.

KD: Så stoppar vi hedersförtryck

”Hedersförtryckets omfattning måste mätas. Därtill måste kommunerna ha handlingsplaner för att upptäcka barn som riskerar att föras utomlands”

Det skriver Kristdemokraterna Désirée Pethrus, Soheila Fors och Erica Gidlöf i dagens Nerikes Allehanda. Läs hela gärna artikeln nedan samt på NA.se

Hemestra i Bergslagen i sommar!

Nu är vi inne i semesterperioden och många ser fram emot en skön ledighet. Ofta förknippas semester med resor, men i dessa tider kan det vara värt att påminna om att semestern lika gärna kan handla om att göra något annorlunda på hemmaplan. Gör någonting du inte brukar! Vi kristdemokrater i norra länsdelen vill därför passa på att påminna om allt som finns att upptäcka i vår del av Örebro län.

Det skriver Markus Lundin, Urban Eriksson och Gelitte Rugero, kristdemokrater i norra länsdelen i Lindenytt. Läs hela artikeln i länken samt nedan.