Nyhetsbrev vecka 45

Hej!

Äntligen dags för nyhetsbrev igen! Efter sommarledighet, intensiv valrörelse och den ovanligt långt utdragna tiden av förhandlingar och nomineringar efter valet, börjar det nu så smått bli mer vanlig arbetsrytm i regionpolitiken. Då tycker jag att det passar bra att nyhetsbrevet får komma tillbaka. Efter flera inslag av sommarväder under hösten, känns det också som att höstrusket på allvar trätt in under den gångna veckan. Då passar det också att slå sig ned och formulera några rader om det som är aktuellt i regionpolitiken, i höstens första nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Valframgång gav utdelning – starkt lag för KD i regionen

Kristdemokraternas regiongrupp och partidistriktsstyrelse fattade under måndagskvällen beslut om nomineringar för uppdrag till nämnder och styrelser under kommande mandatperiod. Per Larsson, som tidigare omvalts till gruppledare, nominerades under kvällen till oppositionsråd och 2:e vice ordförande i regionutvecklingsnämnden.

(M) och (KD) i valteknisk samverkan med (V)

PRESSMEDDELANDE

Moderaterna och Kristdemokraterna meddelar idag att de kommer ingå en valteknisk samverkan med Vänsterpartiet. Detta innebär att Koalition för Östergötland tappar majoritet i regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden.