Nyhetsbrev vecka 42

Hej!

Höstlöven börjar bli fler på marken än på träden, men ännu färgsprakar det ordenligt vid en skogspromenad, särskilt när solen lyser på höstfärgerna. Kristdemokraternas förtroende i hälso- och sjukvårdsfrågor är också starkt i Sverige. I vissa mätningar har Kristdemokraterna allra störst förtroende bland de svenska partier när det gäller vården, i andra mätningar näst stört. Att vi under flera år har haft flera förtroendeingivande företrädare på riksplanet när det gäller vården spelar förstås stor roll. Göran Hägglund var framgångsrik socialminister, Emma Henriksson gjorde ett bra jobb som ordförande i riksdagens socialutskott – en post som nu Acko Ankarberg Johansson sköter med den äran, och vår partiledare Ebba Busch Thor, lyfter gång på gång med skärpa och tydlighet de brister som finns, t.ex. när det gäller kraftigt växande vårdköer, och de förslag Kristdemokraterna har för att lösa problemen. Vi som finns på regional nivå med ansvar för hälso- och sjukvårdsfrågor, har ett gott stöd i våra nationella företrädare och partiets starka ställning på området. Det känns bra i det vardagliga löpande arbetet. En tillbakablick på vad som hänt den gångna veckan ur ett regionpolitiskt perspektiv kommer här i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

#004 Veckans video

Den här veckan befinner vi oss i maktens korridorer, eller i alla fall i oppositionens korridor i regionhuset. Vi synar Per Larssons schema och konstaterar ett visst mönster – det blir en hel del möten med kopplingar till KULTUR. Fredrik Topplund ställer därför frågan om vad som egentligen händer på en dialog med kulturdepartementet och på SKL:S kulturkonferens.

Dessutom lyfter vi den oroande utvecklingen med stora underskott i Region Östergötland. SKL:s ekonomirapport visar en prognos på ett ännu större underskott än förra året.

Nyhetsbrev vecka 41

Hej!

Det är fredag och jag befinner mig i Stockholm när det är dag att summera den gångna veckan ur ett regionpolitiskt perspektiv i veckans nyhetsbrev. Det har varit en händelserik vecka med såväl viktiga sammanträden som flera givande studiebesök – och hela tiden har jag haft sällskap av prao-elev David Hagström, som haft sin andra prao-vecka hos mig. Det har varit väldigt roligt at ha med David, som är politiskt intresserad, har riktigt bra koll på aktuella samhällsfrågor och har klarat regionpolitikens många och långa sammanträden galant! Stort tack till dig David och mycket lycka till med dina fortsatta studier! Här kommer så några nedslag i det vi varit med om under veckan. Trevlig läsning!

Nyhetsbrev vecka 40

Hej!

Det är söndagskväll igen, och dags att summera den gångna veckan i regionpolitiken. På nationell nivå har Kristdemokraterna i veckan presenterat sitt alternativa budgetförslag i riksdagen. Mer resurser till välfärd och trygghet, och skattesänkningar för alla – en attraktivt budgetalternativ måste sägas! Hade onekligen varit bra även för oss regionalt om Kristdemokraternas budgetförslag skulle gå vinnande ur budgetomröstningen i riksdagen… Men, nu blir det fokus på regionpolitik i Östergötland i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!