• Nyhetsbrev vecka 50

Hej!

Luciadagen är här och många luciatåg sprider ljus och skönsång i skolor, på arbetsplatser, i kyrkor och i tv. Att det är ’elva nätter före jul’ märks också på antalet julavslutningar och mängden lussekatter på sammanträden, men än så länge inte på så många fler lediga luckor i almanackan… Några av inslagen i den fortsatt relativt välfyllda kalendern, kommer här i kort resumé i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Styrelsemöte med Almi Östergötland
    Veckan började med årets sista styrelsemöte med styrelsen för Almi Östergötland. Som jag skrivit i flera tidigare nyhetsbrev är Almi regionens viktigaste verktyg i tillväxtarbetet, med omfattande och framgångsrikt arbete med att både ge rådgivning och komplettera bankernas utlåning till företag, allt i syfte att skapa fler jobb och stärkt tillväxt i Östergötland. Vid måndagens styrelsemöte togs bl.a. beslut om verksamhetsplan för 2020 och gavs information om handlingsplan för sälj- och marknad 2020. Vi reflekterade också över resultatet av styrelseenkäten med utvärdering av styrelsearbetet, som vi i styrelsen gett mycket bra betyg.
    Möte med Järnvägsfrämjandet
    I måndags eftermiddag träffade jag och politisk sekreterare Fredrik Topplund två representanter för Järnvägsfrämjandet i Östergötland; Ulf Flodin och Bengt Walla. Ett givande möte där vi bl.a. diskuterade några av Kristdemokraternas profilfrågor inom trafikområdet; utveckling av Stångådalsbanan och tågstopp i Sturefors. Ulf och Bengt hade bl.a. bra koll på det relativt omfattande upprustningsarbeten av Stångådalsbanan som gjorts de senaste åren, och som flera ledande politiker inte tycks ha ordentlig kännedom om. Vi tackar våra gäster för ett bra möte, och tar med oss den matnyttiga information vi fick del av i vårt fortsatta arbete för stärkt regional tillväxt i Östergötland!
    Julfrukost med Cleantech Östergötland
    På onsdagsmorgonen bjöd Cleantech Östergötland in till julfrukost i Ebbepark i Linköping. Cleantech Östergötland är ett nätverk för miljöteknikföretag i Östergötland, som på olika sätt arbetar med att främja, stötta och marknadsföra det framgångsrika arbete som företag inom denna sektor gör inom vår region. Lokalen för frukostmöte är ett så kallat ’showroom’ som gjorts iordning för att kunna presentera det pågående statsdelsomvanlingsprojketet Ebbepark i Linköping. Morgonen inleddes också med att tillträdande vd för det kommunala bolaget Sankt Kors, som driver projektet, Anna-Maria Jakobsson, presenterade hur byggnationen på området framskrider. Därefter presenterade Johan Rydberg och Sara Malmgren från Cleantech hur man arbetat under året, och hur planeringen ser ut för 2020.
    Styrelsemöte med Mälardalstrafik
    Onsdagen fortsatte med en tur till Stockholm för styrelsemöte med styrelsen för Mälardalstrafik AB. Bolaget ägs av de sex regionerna i Mälardalsområdet; Östergötland, Sörmland, Örebro län, Västmanland, Uppsala och Stockholm, och ansvarar för den regionala tågtrafiken mellan regionerna. För Östergötlands del handlar det bl.a. om Nyköpingsbanan från Norrköping över Kolmården, Nyköping och Vagnhärad till Stockholm, och den så kallade UVEN, som går från Linköping via Norrköping, Katrineholm, Eskilstuna och Västerås till Sala. De senaste åren har arbetet i bolaget intensifierats och växt ordentligt, och når på måndag en milstolpe då bolagets nya första egna tåg börjar rulla. Än så länge är det den så kallande Svealandsbanan som trafikeras med de nya tågen, men så småningom kommer de även synas på östgötska stationer. Glädjande väster antalet resenärer på alla Mälardalstrafiks linjer, och målet är förstås att det ska vara enkelt och attraktivt att pendla mellan våra regioner! Efter avslutat styrelsemöte avtackades Mårten Levin, efter tio år som VD för Mälardalstrafik. Ny VD är nu Helena Ekroth, tidigare chef för kollektivtrafiken i Sörmland.
    Debattartikel i Dagens Samhälle om besöksnäring
    I veckans nummer av tidningen Dagens Samhälle, som landade i brevlådan i torsdags, hade jag och min kollega Conny Brännberg, regionråd för Kristdemokraterna i Västra Götalandsregionen, en debattartikel om den viktiga roll Sveriges kommuner och regioner (SKR) har för att främja den svenska besöksnäringen. Artikeln utgick från den motion som Conny och jag lämnade in till SKR:s kongress i november. Vi är glada att SKR:s styrelses svar på motionen indikerar att frågorna är högt placerade på agendan för SKR framöver. För landets kommuner och regioner är förstås landets snabbast växande näring och Sveriges nya basnäring nödvändig att ha kunskap om och bra samarbete med, särskilt då den skapar många nya arbetstillfällen, inte minst för unga, för nya svenskar och på landsbygden! Du kan läsa debattartikeln här: (https://www.dagenssamhalle.se/debatt/gladjande-att-skr-tar-sig-besoksnaringen-30618).
    Frukostmöte med Kina-tema på Linköping City Airport
    Även på torsdagsmorgonen bjöds ett intressant och aktuellt frukostmöte. På Linköping City Airport hölls årets sista frukostmöte under vinjetten ’Skyline’. Morgonens gäst var David Hallgren, trade commissioner för Business Sweden i Kina och handelssekreterare på Sveriges Ambassad i Kina. Han talade under rubriken ’Doing business with China’ om hur handel och tillväxt utvecklats i Kina de senaste åren, förutsättningarna för svenska och andra västerländska företag att etablera sig i Kina och vilket hjälp Business Sweden kan ge till svenska företag som vill starta verksamhet i Kina, t.ex. små och mellanstora företag från Östergötland.
    Prioriteringsmöte med Strukturfondspartnerskapet Östra Mellansverige
    Idag fredag har jag för andra gången denna vecka styrt kosan till Stockholm. Denna gång för prioriteringsmöte med Strukturfondspartnerskapet Östra Mellansverige. Partnerskapet består av representanter från de fem regionerna i Östra Mellansverige; Östergötland, Sörmland, Örebro län, Västmanland och Uppsala, både förtroendevalda från regionerna och tjänstepersoner från t.ex. Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, universitet och högskolor, fackförbund o.s.v. Uppgiften är att utifrån underlag från Tillväxtverket och Svenska ESF-rådet och rekommendationer från ansvariga tjänstepersoner från de fem regionerna, prioritera fördelning av medel från två av EU:s strukturfonder; Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och Europeiska socialfonden (ESF) till olika projekt för att bl.a. stärka tillväxt och minska utanförskap i våra regioner. Vid dagens prioriteringsmöte fanns flera ansökningar från Östergötland, och alla de blev prioriterade, vilket naturligtvis särskilt gladde de tre östgötska representanterna; Eva Andersson (S), Jan Owe-Larsson (M) och undertecknad.
    När jag nu skriver dessa avslutande rader i nyhetsbrevet färdas tåget från Stockholm till Linköping genom Sörmland, och jag hoppas att även resten av resan går lika smärtfritt som hittills… Till slut ber jag att få önska er alla en riktigt fin tredje adventshelg!
    Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)