• Glöm inte vissa utanförskapsgrupper i behov av vård

När hälso- och sjukvårdsnämnden idag sammanträder väntas beslut fattas om att förlänga avtalet med Stadsmissionen om Stadsmissionshälsan*. Målgrupp för överenskommelsen är utsatta EU-medborgare samt papperslösa. Moderaterna och Kristdemokraterna står bakom satsningen, men vill att den även inkluderar utanförskapsgrupper som vistas här legalt.

– Vi står bakom Stadsmissionshälsan och värnar den överenskommelsen. Men som den är utformad idag riktar den sig till utsatta EU-medborgare och papperslösa. Det är absolut grupper som behöver hjälp och stöd. Men det finns också andra utsatta grupper som behöver den hjälpen, som inte får glömmas bort i det här. Det kan handla om hemlösa och människor med missbruksproblematik eller psykisk ohälsa, menar Fredrik Sjöstrand (M), 2:e vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– För oss är det viktigt att inte göra skillnad på människor i behov av den här hjälpen. Som satsningen är utformad nu gynnas de som är här illegalt och missgynnar de som vistas här legalt. Så kan vi inte ha det. Vi lägger därför idag fram förslag om att målgruppen utvidgas till att även innefatta människor som vistas legalt i länet och som befinner sig i olika typer av utanförskap, säger Lena Käcker Johansson (KD), ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Kontakt:
    Fredrik Sjöstrand (M), 0707-88 07 63