• Nyhetsbrev vecka 32

Hej!

Efter några veckors sommarledigt för nyhetsbrevet är det nu dags igen att sammanfatta veckan som gått i regionpolitiken. Den här veckan har det regionpolitiska arbetet dragit igång igen med ett antal sammanträden, aktiviteter och kontakter. Hoppas att ni haft (och kanske fortfarande har) lite avkopplande sommarledighet, och kan känna er rustade för arbete igen! Med någon tillbakablick på sommaren och sedan fokus på veckan som gått, kommer här det första nyhetsbrevet efter sommaruppehållet. Trevlig läsning!

Ett par intensiva och innehållsrika dagar i Almedalen
    Sista veckan i juni arrangerades Almedalsveckan, en vecka tidigare än föregående år, och med det nya upplägget från förra året med två partiledartal per dag. Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch talade på fredagskvällen, och jag gjorde ett kort men intensivt besök på Gotland och Almedalsveckan torsdag till lördag. Trots den begränsade tiden hanns en hel del seminariebesök med. Ämnen som digital omställning i vården, sociala investeringar för att motverka unga vuxnas psykiska ohälsa, hur artificiell intelligens påverkar allt från ekonomi, klimat och krig, sjöfartens betydelse för inrikes transporter, näringslivspolitik och kulturens betydelse i kriminalvården, behandlades på seminarierna. Det blev förstås också tillfällen att möta partivänner och andra nya och gamla bekantskaper.

Första måndagsmötet efter sommaren – med en kristdemokrat vid klubban
    I måndags var det så dags för det mer regelbundna regionpolitiska arbetet att återstartas efter sommaruppehållet. Som vanligt började veckan med måndagsmöte. Det ovanlig var att vår ständige ordförande för måndagsmötena, Moderaternas gruppledare och regionstyrelseordförande Marie Morell, behövde närvara på ett annat möte under första delen av måndagsmötet, varför jag som gruppledare för det näst största partiet i Östgötasamverkan, fick leda måndagsmötet. Mötet gästades av vårddirektör Jessica Frisk, som redogjorde för hur läget i vården varit hittills under sommarsemesterperioden. Ekonomidirektör Josefin Bjäresten gav oss också en aktuell ekonomisk uppdatering och kommunikationsdirektör Anna Bowall lyfte några aktuella frågor från sin horisont.

Sammanträde med regionutvecklingsnämndens presidium
    På tisdagsförmiddagen sammanträdde vi i regionutvecklingsnämndens presidium och ägnade oss framförallt åt att bereda augusti månads nämndsammanträde. Vi fick också en uppföljning av hur nämndens beslut de senaste åren verkställts, och diskuterade en del mer långsiktiga frågor inför hösten och kommande år. Vår vikarierande nämndsekreterare Felicia Andreassen var också med på sitt första presidiemöte.

Möte med ledningen för Lunnevads folkhögskola
    I tisdags eftermiddag träffade vi från regionutvecklingsnämndens presidium ledningen för Lunnevads folkhögskola, i form av skolchef Ingela Appelsved och rektor Torleif Ander. De gav oss aktuellt läge på skolan, med bl.a. ansökningsläget inför det nya läsåret och några mer långsiktiga frågor, t.ex. fastighetsfrågor. Glädjande med mycket positivt på skolan just nu!

Debattartikel från Östgötasamverkan om förebilder och ledarskap i vården
    I onsdags hade vi från Östgötasamverkan en debattartikel i Corren om behovet av förebilder och ledarskap för vårdens personal. Våra ledamöter i regionstyrelsens beredning för personal och kompetensförsörjning, gjorde innan sommaren ett studiebesök på kirurgiska kliniken för att höra mer om hur just de arbetat med frågorna, och skriver utifrån det om behovet i hela vårdverksamheten. Från Kristdemokraterna deltog vår ledamot Martin Zetterlund i besöket och är också en av de tre undertecknarna av debattartikeln. Hela artikeln finns att läsa här: (https://corren.se/debatt/artikel/vardverksamheten-behover-goda-forebilder/r181ompl)

Tvådagarsmöte med ledningen för Östgötasamverkan
    Torsdag och fredag har ledningen för Östgötasamverkan haft ett tvådagarsmöte med en hel del samtal och diskussioner rörande planering och strategi på kort och lång sikt, inför hösten, nästa år och resten av mandatperioden. Värdefullt att under längre tid än ett normalt måndagsmöte varar, ordentligt och i lugn och ro kunna dryfta aktuella och viktiga frågor. Tack till alla för två bra dagar!

Nu närmar sig denna första arbetsvecka efter sommaruppehållet sitt slut. Även om en hel del hunnits med, har det ändå varit lite luftigare i kalendern och lite lugnare tempo, än vad som kanske väntar senare under hösten. Trots det är det skönt med stundande helg, och jag hoppas att ni alla får en riktigt trevlig sådan!

Per Larsson
    Regionråd – Ordförande i Regionutvecklingsnämnden
    Gruppledare för Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)