• Nyhetsbrev vecka 43

Hej!

Även denna fredag skrivs nyhetsbrevet i samband med ett Stockholmsbesök, denna gång på tåget hem efter dagens överlämnande av systemanalys från regionerna i Mälardalsrådet till Trafikverket. Om det och en del annat som hänt och skett under veckan kommer här i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med fokus på Lasarettet i Motala
    Vid veckans måndagsmöte med Östgötasamverkan gästades vi av flera personer som på olika sätt arbetar med framtiden för Lasarettet i Motala. Dels planerade om- och nybyggnationer med Anna Parenmark och Stefan Fredriksson från regionfastigheter, dels kommande upphandling av de opererande verksamheterna på lasarettet, där nuvarande avtalstid går mot sitt slut, med bl.a. Mats Mellqvist.

Studiebesök på Sjöfartsverket i Norrköping
    I tisdags förmiddag var regionutvecklingsnämndens presidium inbjudna till ett studiebesök på Sjöfartsverket i Norrköping. Vi togs emot av Jonas Franzén, ansvarig för samhällskontakter, kommunikationsdirektör Niclas Härenstam och kund- och marknadskoordinator Fredrik Strömbäck. Vi fick en ordentlig beskrivning av Sjöfartsverkets breda uppdrag och verksamhet, exempel på framgångar och utmaningar som väntar. Flera aktuella politikområden som t.ex. kompetensförsörjning och energiförsörjning berördes. Vi fick också en rundvandring i byggnaden, som en gång i tiden byggdes som tryckeri. Stort tack för ett intressant och lärorikt besök!

ScenGalej i Norrköping – invigning av utbudsdag för kultur till barn och unga
    I onsdags arrangerades årets upplaga av arrangemanget ScenGalej i kulturkvarteret Hallarna i Norrköping. Riksteatern Östergötland, Östgötamusiken, Norrköpings och Linköpings kommuner och Region Östergötland är arrangörer för utbudsdagen för kulturprogram för barn och unga inom teater, musik, dans och cirkus. Under dagen är det möjligt att välja att se några av 16 hela föreställningar, kortare trailers och att i pauser träffa de olika producenter som deltar i dagen. Målgruppen är framförallt personer som beställer kulturarrangemang barn och unga inom t.ex. skolan, men varje år deltar också kulturambassadörer i form av elever från någon kommun i Östergötland, i år från Ydre kommun. Jag hade förmånen att få invigningstala för årets arrangemang och kunde passande nog bl.a. berätta om den satsning på kultur för barn och unga som vi tog beslut om i regionutvecklingsnämndens årsbudget i förra veckan (som jag berättade om i förra veckans nyhetsbrev).

Beredskap och arkiv – konferens på Flygvapenmuseum
    I går torsdag bjöd Region Östergötland tillsammans med Östergötlands Arkivförbund och Flygvapenmuseum in till konferensen ”Beredskap och arkiv” på Flygvapenmuseum i Linköping. Temat var som rubriken antyder hur huvudmän för olika arkiv; stat, region, kommun, föreningar, företag, ska arbeta med beredskapsfrågor och hur arkiv ska säkras i oroliga tider. Aktuellt och angeläget ämne! Tillsammans med Birre Waern, som bl.a. är ledamot i styrelsen för Östergötlands Museum och politisk sekreterare Max Dahlgren, var vi tre representanter från Kristdemokraternas regiongrupp vid konferensen.

Dialog mellan regionutvecklingsnämnden och revisionen
    På torsdagseftermiddagen var det dags för höstens dialog mellan regionutvecklingsnämnden och regionens revisorer. Som brukligt sker dialogen efter att delårsrapporten för årets första åtta månader lagts fram. Presidiet och en representant vardera för övriga partier i nämnden, deltar i dialogen, där två av de förtroendevalda revisorerna tillsammans med två sakkunniga från den upphandlade revisionsbyrån PwC ställer frågor om ekonomi, måluppfyllelse och specifika sökområden. En bra dialog, som är nyttig för alla inblandade!

Mälardalsrådet – överlämning av systemanalys till Trafikverket
    Idag fredag överlämnade regionerna i Mälardalsrådet den gemensamma systemanalys som gjorts över infrastruktur- och kommunikationsbehoven i de sju regionerna till Trafikverket. Det är den tredje systembilden som tas fram gemensamt, och en stor styrka att sju regioner kan enas om prioriteringar av infrastrukturprojekt. Överlämnandet skedde på den blivande, snart färdigbyggda, nya stationen i Barkarby i nordvästra Stockholm, som vi också fick möjlighet att titta närmare på. Från Region Östergötland deltog bl.a. vi som deltar i Mälardalsrådets arbetsgrupper En Bättre Sits och En Bättre Matchning, samt regionstyrelsens ordförande som tillsammans med motsvarigheterna från övriga regioner undertecknade dokumentet innan överlämnandet.

Då väntar snart helgen och kanske lite möjlighet till ledighet. Jag hoppas att ni alla får en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Regionråd – Ordförande i Regionutvecklingsnämnden
    Gruppledare för Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)